Färre sjukskrivningar bland bussförarna i Göteborg tack vare kortare ramtid och färre raster

Från 13 till 10 timmars ramtid, restid inräknad i ramtiden, och en rast i stället för två, är tre goda nyheter för bussförarna på Keolis.

Bussförare kör buss vid ett övergångsställe
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Jag upplever förarna som mer avslappnade och mindre stressade. De ser ut att må bättre rent generellt.

Erling Lauge, skyddsombud, Keolis

Ramtiden förkortades redan i augusti förra året, och i april i år tog man bort en av rasterna. Västs skyddsombud Erling Lauge, som kör buss för Keolis på heltid, berättar att han redan börjat se positiva effekter för och hos förarna. Även om han än så länge inte kan berätta om några specifika hejarop ”i leden”, så märker han en tydlig skillnad på förarnas mående.

Sjukskrivningarna har redan sjunkit, och jag upplever förarna som mer avslappnade och mindre stressade. De ser ut att må bättre rent generellt. Jag är jättepositiv till de här förändringarna. Keolis surfade så klart lite på vågen av att Transdev gjorde avsteget först, men sedan tog Keolis det ett steg längre, och det har gjort stor skillnad.

Inga fler trepass

En del i ”ett steg längre” var det här med att plocka bort en av rasterna. Det kan låta som något negativt, men är precis tvärtom, enligt Erling, som säger att den förändringen faktiskt är den stora vinsten med det nya tjänstepaket.

Nu har vi inga fler så kallade trepass, med två raster. Så nu får vi i snitt lite längre raster i stället. Förut hade vi två raster på cirka 35 minuter. Det blev ofta väldigt stressigt. Nu är rasten längre och därmed mindre stressig.

Erling har också förslag på hur man skulle kunna göra det ännu bättre när det gäller rasterna.

Sätt en standardtid på rasten på minst 45 och upp till 70 minuter, och sätt som praxis att det endast är den faktiska rasten i lokalen där man äter lunch som räknas. I dag ska förarna ta sig från buss till rastlokal och tillbaka igen under rasttiden. Det innebär i praktiken att rasten är kortare än vad den är på schemat.

Erling Lauge, skyddsombud, Keolis

Även eftergift blev vinst

Erling poängterar det faktum att det alltid handlar om ett givande och tagande när avsteg görs och tjänstepaket förändras. Det förarna fick ge i detta fall var en halvtimme längre körtid fram till rasten/lunchen. Men även det har visat sig vara positivt.

Vi byter buss mindre ofta tack var det. Förut kunde vi få köra mellan fem och sex olika bussar under ett pass. Nu kör vi max fyra. Färre byten, mindre stress.

Utvärdering till hösten

Innan förändringarna gjordes så skapade Keolis en så kallas task force för att ta reda på vilka vad som var viktigast att förbättra för förarna. Det tycker Erling, som tillsammans med de andra ombuden fick agera bollplank för nämnda task force, var riktigt bra. Och han hoppas givetvis att Kommunal får möjlighet att vara med och tycka till i utvärderingen som ska göras i höst.

Jag hoppas att fler bussbolag följer Keolis och Transdevs exempel. Och behöver de en tydlig anledning så är det att vara rädda om personalen och deras hälsa. Jag har inga faktiska siffror på det än, men uppfattningen jag fått genom att lyssna in chefer är att skadorna i trafiken gått ner. Så färre skador och färre sjukskrivningar tack vare de här förändringarna. Det säger väl egentligen allt?!