Kommunals nya arbetsmiljöstrategi – ett stöd i arbetsmiljöarbetet


Maria Ahlsten

Blogginlägg

av Maria Ahlsten

Kommunal släpper idag en ny arbetsmiljöstrategi med titeln ”Alla har rätt till en bra arbetsmiljö”. Den riktar sig i första hand till Kommunals skyddsombud, huvudskyddsombud och regionala skyddsombud.

En bra arbetsmiljö – där personalen trivs på arbetsplatsen, utvecklas i arbetet och vill stanna kvar och fortsätta att bidra till verksamheten – det är en riktig win-win, för både arbetsgivare och arbetstagare. I välfärdens samhällsbärande verksamheter är det dessutom en vinst för alla andra medborgare, som vill ha och är beroende av en välfungerande välfärd.  

Men en bra arbetsmiljö är inget som uppstår av sig självt. För att nå till målet – en bra arbetsmiljö för alla – behöver samtliga arbetsgivare och huvudmän leva upp till sitt arbetsmiljöansvar. Det krävs kunskap, utbildningar och att arbetsmiljöarbetet prioriteras i verksamheten. Och det krävs ett aktivt systematiskt arbetsmiljöarbete, på varje arbetsplats, i samverkan mellan chef och skyddsombud. Den som är chef, med ett delegerat arbetsmiljöansvar, är ansvarig för att de lagar och föreskrifter som är relevanta för arbetsplatsen följs. Övriga arbetstagare behöver också vara delaktiga i arbetsmiljöarbetet, genom att rapportera risker i arbetsmiljön och föreslå lösningar på problemen. 

Vilka krav kan skyddsombud ställa på arbetsmiljön?

I Kommunals arbetsmiljöstrategi beskrivs vanliga arbetsmiljöproblem i de branscher Kommunal organiserar, vilka lagar och föreskrifter som reglerar området och vilka krav på undersökningar och åtgärder som skyddsombud kan ställa på chefer och arbetsgivare. 

De flesta arbetsgivare behöver prioritera arbetsmiljön högre och ge frågorna sitt rättmätiga utrymme.

Ett centralt problem för välfärdens arbetsmiljö är underbemanningen och den höga andelen otrygga anställningar. Kombinationen av obalans mellan krav och resurser i verksamheterna, tillsammans med bristande kunskaper och avsaknad av ansvarstagande, leder till en rent skadlig arbetsmiljö. Medlemmarna i Kommunal tvingas att betala priset, både med sin hälsa och sin ekonomi, på grund av sjukskrivningar.

Strategin beskriver arbetsgivarnas arbetsmiljöansvar

Jämfört med Kommunals förra arbetsmiljöstrategi har den nya mer betoning på arbetsmiljörätt. Syftet med strategin är framför allt att bidra med kunskap om arbetsmiljöarbetet och att stärka skyddsombuden i ett av deras viktigaste uppdrag – att ställa krav på att arbetsgivarna lever upp till sitt arbetsmiljöansvar. 

Arbetsmiljörätten är bindande och ska väga lika tungt som annan lagstiftning. Strategin förtydligar vad som är arbetsgivarens ansvar och kopplingen till lagar och föreskrifter. Den beskriver även hur olika roller och funktioner i Kommunals skyddsorganisation kan samarbeta och bidra till att stötta skyddsombuden.

Skyddsombud behöver stöd från chefer och arbetskamrater

Ett välutbildat och engagerat skyddsombud är guld värt både för chefen, arbetskamraterna och verksamheten i stort. Arbetsmiljöverket skriver i en rapport till regeringen att skyddsombuden behöver utbildningar, tid för uppdraget, upparbetade rutiner för arbetsmiljöarbetet, och stöd från chefer och arbetskamrater. Rätt förutsättningar för uppdraget skulle också göra att fler vill vara skyddsombud. 

De flesta arbetsgivare behöver prioritera arbetsmiljön högre och ge frågorna sitt rättmätiga utrymme. Kommunal hoppas att arbetsmiljöstrategin ska bidra med kunskaper i det arbete som behövs framöver för att skapa trygga och trivsamma arbeten för alla medlemmar. Ingen människa ska behöva bli sjuk av sitt jobb eller skadas i arbetet. En bra arbetsmiljö är också en förutsättning för en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning inom Kommunals viktiga branscher. 

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar