Tre förslag för en bättre arbetsmiljö - som kan spara miljarder

Maria Ahlsten

Blogginlägg

av Maria Ahlsten

Medlemmarna i Kommunal har bland de högsta sjuktalen på arbetsmarknaden. I veckan släppte Facken i välfärden rapporten ”Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön. Om kommunernas och regionernas kostnader till följd av sjukfrånvaro”. Rapporten presenterar åtgärdsförslag som kan bidra stort till att skapa ett friskt och attraktivt arbetsliv inom välfärden.

En god arbetsmiljö kan i sin tur leda till besparingar på många miljarder för kommuner och regioner, varje år. Mellan 2010 och 2023 femdubblades de stressrelaterade sjukfallen i Sverige. En av fem av alla sjukskrivna får idag diagnosen stressrelaterad psykisk ohälsa. Kommuner och regioner har högst antal sjukskrivningsdagar per anställd av samtliga sektorer. Välfärdssektorn är överrepresenterad i statistiken över stressrelaterade sjukfall.

All sjukfrånvaro är givetvis inte arbetsrelaterad. Sjukskrivningar kan bero på en mängd olika faktorer, som är kopplade både till arbetsplatsen och utanför den. Men arbetsmiljön är den faktor som enskilda kommuner och regioner kan påverka. Alla arbetsgivare är dessutom skyldiga att arbeta systematiskt med arbetsmiljön – för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och olycksfall bland arbetstagarna.

Försäkringskassan lyfter organisatoriska brister som bakomliggande orsak

När Försäkringskassan analyserar statistiken över sjukfrånvaron inom olika branscher skriver de: ”En stor del av sjukfrånvaron kan kopplas till arbetsrelaterad stress. Den organisatoriska och sociala arbetsmiljöns betydelse har ökat över tid sedan 1990talet.” Försäkringskassan skriver också: Det är väl belagt inom forskning att det främst är dålig arbetsmiljö som orsakar stressrelaterad sjukfrånvaro och en viktig förklaring till hög sjukfrånvaro inom vård, skola och omsorg är en obalans mellan krav och resurser.”

En riskfaktor för sjukfrånvaro i psykiatrisk diagnos, som forskningen identifierat, är höga krav i arbetet – i kombination med låg kontroll över arbetssituationen. Inom forskningen kallas det ofta ”anspänt arbete”.

Samband mellan negativ stress och sjukfrånvaro

Försäkringskassan har undersökt samband mellan negativ stress i arbetet (”anspänt arbete”) och den relativa risken för sjukfall i psykiatrisk diagnos. I branscherna vård, omsorg, sociala tjänster och utbildning upplever fler än var tredje arbetstagare höga krav och låg kontroll över arbetssituationen. Inom tjänstesektorn är det bara en av fem som upplever att de har anspänt arbete. Arbetstagare i branscherna vård, omsorg, sociala tjänster och utbildning har också en betydligt högre risk jämfört med anställda i andra sektorer att drabbas av psykisk ohälsa med över 14 dagars sjukskrivning (Läs mer i Försäkringskassans rapport ”Sjukfrånvaro i psykiatriska diagnoser”, s. 34).

Kommunals medlemsundersökningar visar att de organisatoriska arbetsmiljöproblemen för medlemmar inom vård, omsorg och förskola bland annat handlar om underbemanning, hög arbetsbelastning, bristande återhämtning, samvetsstress och små möjligheter till egen kontroll och inflytande över arbetssituationen.

Höga sjuktal bland Kommunals största yrkesgrupper

Sveriges största yrkesgrupp – undersköterskor inom hemtjänst, äldreboenden och hemsjukvård – sjukskrivs mer än dubbelt så ofta som genomsnittet på arbetsmarknaden. År 2022 hade undersköterskor 210 startade sjukfall per 1000 förvärvsarbetande i yrket. Genomsnittet för samtliga yrken låg samma år på 97.Vårdare/boendestödjare hade 165 startade sjukfall per 1000 förvärvsarbetande i yrket. Barnskötare inom förskola, fritidshem och skola, hade 157 startade sjukfall per 1000 anställda i yrket. Vårdbiträden hade 137 påbörjade sjukfall per 1000. Statistiken handlar om startade sjukfall längre än 14 dagar. Bakom siffrorna finns människor som ofta älskar sina jobb, men som betalar ett högt personligt pris för en ohållbar arbetssituation.

Välfärden skulle spara (miljarder) på en bra arbetsmiljö

De 20 kommuner och 6 regioner som har lägst sjukfrånvaro ligger på i genomsnitt 5,5 procent sjukfrånvaro per år. Facken i välfärdens rapport visar att om alla regioner och kommuner hade haft en sjukfrånvaro på 5,5 procent år 2023, hade deras sammanlagda kostnader för produktionsbortfall vid sjukfrånvaro minskat med 12,2 miljarder.

I rapporten presenteras tre åtgärdsförslag som de mest avgörande för att skapa ett friskt och attraktivt arbetsliv. I korthet handlar förslagen om att:

1. Politiker på alla nivåer måste investera i en bra arbetsmiljö och tillräckligt många kollegor med rätt kompetens. De behöver även investera i bra lön, schyssta villkor och hållbara arbetstider – så att fler vill välja välfärdens yrken och så att befintlig personal trivs och vill stanna kvar.
  2. Alla arbetsplatser i välfärden behöver arbeta aktivt med friskfaktorerna. Det är de organisatoriska förutsättningar som forskning visat ger en positiv påverkan på arbetsmiljö, produktivitet och sjukfrånvaro.
  3. Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete och föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö är helt centrala för en bättre arbetsmiljö i välfärden. De behöver kunna beläggas med sanktionsavgift – för att öka efterlevnaden.

Om Facken i välfärden

Fem fackförbund samarbetar under namnet Facken i välfärden, för att värna och utveckla välfärdssektorn genom bättre kompetensförsörjning. Det är Kommunal, Akademikerförbundet SSR, Sveriges Lärare, Vision och Vårdförbundet – som tillsammans företräder cirka 1,2 miljoner anställda, varav merparten i välfärdssektorn.