Förändringar kring dygnsvila i nya avtalet


Kommunal har tecknat ett nytt avtal för alla medlemmar inom kommuner, regioner och Sobonaföretag. Det nya kollektivavtalet med SKR och Sobona innehåller en hel del förändringar i reglerna kring dygnsvila på bilaga R och J. Vi ställde några frågor till avtalssekreterare Johan Ingelskog för att reda ut vad som nu gäller framöver.

Johan Ingelskog, avtalssekreterare på Kommunal.
Avtalssekreterare Johan Ingelskog.
Foto: Kommunal

Vad kan du säga om det nya avtalet?

– Till att börja med vill jag säga att jag förstår medlemmarnas oro och kritik. Arbetstider engagerar, man anpassar sitt privatliv, boende och andra saker utifrån sin arbetstid. Det är klart man då vill ha en förutsägbarhet och en tydlighet i vad som ska gälla. Den har inte funnits, så den kritiken är helt befogad. Det andra är att det i grunden handlar om arbetsmiljö men också en fråga om säkerhet, man vill veta att kollegan har rätt kompetens under sitt arbetspass. Det är ju inget konstigt.

– Jag kan konstatera att medlemmarna hade önskat mer och att vi utifrån det inte riktigt kommit hela vägen fram. Vi hade ju yrkat på att dispensförfarandet skulle bort helt, vi har inte velat sitta i Stockholm och schemalägga svensk räddningstjänst. Men jag konstaterar samtidigt att vår motpart faktiskt inte rört sig alls i den här frågan under förhandlingarna, och det var en av anledningarna till att vi behövde varsla om konflikt. Jag tycker det är märkligt att vi ska behöva varsla om konflikt för något så självklart, men det var det som krävdes. Men nu finns det förändringar i avtalet som kommer underlätta framöver.

Vad är det som har förändrats på bilaga J? 

– Här har det blivit så som vi hade yrkat på, alltså att alla som går på bilaga J ska kunna jobba dygn efter en MBL-förhandling lokalt. Detta gäller nu hela funktionshinderområdet, det vill säga även LSS-boenden och inte bara för personliga assistenter som tidigare.

Och på bilaga R då, räddningstjänstens bilaga, vad har förändrats där?

– För det första har vi öppnat upp för övning och utbildning, där behöver man inte längre söka dispens. Detsamma gäller nationella beredskapsfunktioner. För den övriga verksamheten behövs dispens, men det är nu förenklat: 

Alla beslut som redan är fattade förlängs till 31 oktober 2025, det vill säga över sommaren nästa år också.

Alla nya beslut från och med idag, den 18 april 2024, kommer gälla för en period om 12 månader och därefter kan den lokala arbetsgivaren fatta ett nytt beslut i enlighet med den beviljade dispensen, så länge behovet kvarstår. Då behöver man alltså inte söka dispens på nytt.

Den listan av kriterier som alla ansökningar till nämnden förut prövades emot har nu förenklats, nu ska dispensansökningarna enbart prövas mot den här texten:

”Dispens kan beviljas under förutsättning att arbetsgivaren prövat alla möjligheter att bemanna verksamheten i enlighet med reglerna i AB eller aktuell bilaga och gjort bedömningen att ett undantag är nödvändigt för att uppfylla verksamhetens behov.”

Sammantaget alltså många förändringar som vi tror kommer underlätta väsentligt för räddningstjänsten. Det kommer att bli lättare att utforma dispensansökningarna nu när det blir klart vad dispensansökan ska prövas mot, och det kommer bli klart och tydligt vad beslutet innebär och vid eventuellt avslag på hela eller delar av ansökan ska det framgå vad som avslås och varför.

Kommunal kommer också kunna vara öppna och tydliga med när vi inte håller med om ett beslut som tagits i nämnden, genom att vi i protokollet kan beskriva på vilket sätt vi inte är överens och varför.

Vi är också överens med motparten om att vi ska göra en översyn av arbetstidsregler och angränsande frågor inom räddningstjänsten. Det ska vi göra för att uppnå ett sammanhållet och tydligt regelverk som är anpassat till verksamhetens behov och efterlever gällande skyddsregler.

Dessutom ska själva arbetstidsnämnden och hur den har fungerat utvärderas och det ska vara klart den 30 november. Det ingår som en del av avsiktsförklaringen gällande arbetstider. 

Jag tror att de här förändringarna som tillkommit för räddningstjänsten, med hänsyn tagen till utbildningar och övningar, en övergripande utvärdering av nämndens arbete och en arbetsgrupp om arbetstider och andra frågor inom räddningstjänsten, kommer att leda till mer stabilitet och en ökad möjlighet till lokal hantering av schemaläggningsfrågorna inom räddningstjänsten. Att de, i högre utsträckning än nu, kommer att kunna hanteras där de hör hemma, alltså på arbetsplatsen. 

Läs mer om det nya kollektivavtalet med SKR och Sobona. (Längst ner på sidan finns frågor och svar som berör räddningstjänsten.)

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar