Räddningstjänsten vid ett krisläge

På denna sida hittar du information som särskilt gäller vid ett krisläge för dig som arbetar inom räddningstjänsten, antingen som heltidsanställd eller i beredskap.

Rök från skogsbrand
Foto: Colourbox

Anställd inom räddningstjänsten (huvudanställning)

Villkoren och ersättningen för dig som arbetar inom räddningstjänsten och som vid behov understödjer annan räddningstjänst, regleras HÖK AB, det centrala kollektivavtal som du omfattas av. Då gäller att: 

  • Lön utges som vanligt om tjänstgöring sker under ordinarie arbetspass.
  • Vid tjänstgöring utanför det ordinarie schemat utgår ersättning enligt bestämmelserna i AB § 20.
  • Traktamente utgår enl. bestämmelser i Trakt-T.
  • Bilersättning enligt BIA. 

När detta inte räcker så finns möjligheten för arbetsgivaren att begära aktivering av Krislägesavtalet. Krislägesavtalet aktiveras genom att en kommun eller ett räddningstjänstförbund begär att det ska aktiveras. Beslut fattas av SKR:s respektive Sobonas styrelse. Det är sedan arbetsgivaren som anvisar vilka som ska arbeta på Krislägesavtalet.

Frågor och svar om Krislägesavtalet hittar du här. 

Beredskapsanställd inom räddningstjänsten (RiB, deltidsbrandman) 

Villkor och ersättning vid insatser i skogsbrandsläckning och vegetationsbrand på annan ort hos annan arbetsgivare utifrån gällande kollektivavtal, RiB-24: 

  • Grunden är att arbete sker på frivillig basis utanför den ordinarie beredskapen. RiB-anställd kan inte beordras till tjänstgöring vare sig hos ordinarie arbetsgivare eller vid frivilligt arbete hos annan arbetsgivare utanför sin ordinarie beredskap. Vid frivilligt arbete utanför beredskap gäller regleringarna i HÖK AB.
  • RiB som under ordinarie beredskap blir beordrad att arbeta utanför sitt ordinarie verksamhetsområde ersätts enligt RiB-24 §5 mom.2. Ersättning motsvarar den vid larm under en normal beredskapsvecka, dvs dörr till dörr, larmtid enligt RiB-24 (förstatimme, därefter efterföljande timmar).
  • Arbetsgivaren ska organisera arbetet så att återhämtning och vila tillgodoses.

Ersättningsnivåer RiB-24

Vid aktiverat Krislägesavtal gäller följande för räddningstjänstpersonal i beredskap, RiB:  

  • Om en räddningstjänst berörs av ett aktiverat Krislägesavtal kan en RiB anställd frivilligt ta anställning för att utföra arbete på annan ort.
  • Arbetstagaren anställs, enligt en särskild kollektivavtalsreglerad tidsbegränsad anställning, för visst arbete. Individen anställs på bilaga 1 i Krislägesavtalet. Arbetstagaren anställs då av den ordinarie arbetsgivaren. 
  • Anställningsinformation ska innehålla uppgift om att Krislägesavtalet gäller, att det är en särskild kollektivavtalsreglerad tidsbegränsad anställning för visst arbete (det vill säga inte allmän/särskild visstidsanställning eller vikariat), sysselsättningsgrad, lön samt var arbetet geografiskt ska utföras.
  • Enligt bilaga 1 så kan arbetstagare lönesättas med utgångspunkt i motsvarande yrkesgrupp hos sin arbetsgivare. När lönen fastställs ska hänsyn tas till arbetstagarens kvalifikationer och kompetens för det uppdrag som anställningen avser. Det är också möjligt att ta utgångspunkt i arbetstagarens befintliga kollektivavtal inom kommun- och regionsektorn, exempelvis ersättning enligt RiB-kollektivavtalet § 5 mom. 1 = Per den 1 maj 2024 är nämnda ersättning 184.10 kr.
  • Arbetstagarens ordinarie arbetstid kan uppgå till i genomsnitt 48 timmar per vecka under en beräkningsperiod som är högst 4 veckor. En arbetstagare kan också anvisas att arbeta kortare tid än fyra veckor på Krislägesavtalet, det kan till exempel vara fyra dagar eller två veckor, som då utgör beräkningsperiod. Bedömning av omfattningen utgår från verksamhetens behov och förmåga att hantera krisläget och beslutas av arbetsgivaren.

Krislägen och arbetsmiljörisker

Om något skulle inträffa med dig eller en kollega under arbetet vid krislägen är det viktigt att veta var man vänder sig. 

Här kan du läsa mer om vad du och din arbetsgivare ska göra om du drabbas av en arbetsskada

Finns det risker i din arbetsmiljö som du vill uppmärksamma din arbetsgivare på? Skriv tillbud! 

Här kan du läsa mer om hur du rapporterar ett tillbud i din arbetsmiljö.

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar