Renare uniformer och friskare busschaufförer
Dubblat uniformvårdsbidrag och ökat friskvårdsbidrag med 500 kronor från 2 500 kronor till 3 000 kronor. Det är vad Kommunals medlemmar inom Svealandstrafiken kommer att få.
När löneförhandlingarna skulle dra igång visade det sig att cheferna hos arbetsgivaren Svealandstrafiken redan meddelat lönebesked till några arbetstagare i vissa regioner. Då arbetsgivaren medgivit att det var ett avtalsbrott som skett började fruktsamma förhandlingar.
Arbetsgivaren medgav att de gjort fel och det kunde ha slutat i två olika tvister mellan Kommunal och Svealandstrafiken.
Förhöjde uniformvårdsbidrag avsevärt
Förhandlingarna som genomfördes utmynnade i att istället för uniformvårdsbidrag på 350 kronor per år blir det nu det dubbla, 700 kronor per år. Personalen har uniformen hemma och sköter själva tvättandet och strykandet av uniformen. Så det var en välkommen höjning av bidraget.
Sammanräknat kommer det i alla fall bli en förbättring på mellan 230 000 kronor och 250 000 kronor, och det per år!
– Istället för att vi skulle ha fått ett engångsbelopp för avtalsbrotten så får vi nu på det här sättet en summa pengar år efter år. Det blir rätt mycket pengar när man börjar titta på det”, säger Einar Holmström, arbetsplatsombud i Örebro.
Möjlighet till dyrare gymkort
Även friskvårdsbidraget höjs. Då har medlemmarna råd med exempelvis dyrare eller större del av årskort på gym. Men hur och när friskvårdsbidraget på 3 000 kronor/år träder i kraft kommer Svealandstrafiken ha meddelat senast 31 januari. Det är då löneprocessen ska vara klar.
Einar Holmström räknar att det i sig blir en förbättring på cirka 350 000 kronor.
Medlemmarna hade å andra sidan förväntat sig mer i löneprocessen som synts i lönekuvertet. Men i de svåra tider vi är i med höjda bränslekostnader och utvidgning med nya depåer i Svealandstrafiken samt nysatsningar med elbussar så får man ha viss förståelse för att bussbolaget också har det tufft.
Men den förarbrist som är då det är svårt att hitta yngre förare, tycker arbetsplatsombudet borde generera i lönesatsningar.
– Så nu får vi se hur de satsar på busschaufförer i nästa omgång. För att locka förare är lönen hos förarkåren en viktig del att satsa på”, säger Einar Holmström.
I år har Svelandstrafiken fokuserat på verkstan och servicehall. Och där har arbetsgivaren lagt till mer än vad som från början fanns i potten.