Kommunal Skåne i tystnad för dem som dog på jobbet

På workers memorial day manifesterade företrädare från Kommunal Skåne på elva orter i länet. Företrädarna stod tysta en minut för varje medmänniska som förlorade livet på jobbet under 2023.

Sektionsföreträdare från sektion Lund/Staffanstorp manifesterade för de 65 personerna som dog i arbetsplatsolyckor förra året.
Fackliga företrädare från Lund/Staffanstorp hedrade minnet av dem som dog i arbetsplatsolyckor under 2023
Foto: Kommunal

Förra året dog 65 medmänniskor i arbetsplatsolyckor. Ett sorgligt och tragiskt år för Sveriges arbetsplatser och för enskilda människor och deras nära och kära. Kommunal Skåne har under Workers memorial day manifesterat på elva orter i länet, Lund, Trelleborg, Malmö, Eslöv, Landskrona, Helsingborg, Ängelholm, Hässleholm, Kristianstad, Simrishamn och Ystad. Manifestationens syfte var att hedra dem som dog på jobbet och att uppmärksamma vikten av aktivt arbetsmiljöarbete.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik tar jobbet många fler liv. Cirka 3 000 människor varje år dör på grund av slitningar på kropp och själ.  Bara jobbstress kräver drygt 700 människoliv varje år.

Så mycket sker i skymundan. Utan stora rubriker eller massiva insatser. Det är den dagliga, utdragna dåliga arbetsmiljön som kostar flest liv och vi behöver se hela bildens alla perspektiv.

Vi i Kommunal Skåne vill värna skyddsombuden och deras viktiga och ansvarsfulla uppdrag.

Vi i Kommunal Skåne vill stoppa alla politiska angrepp mot skyddsombuden.

Vi i Kommunal Skåne vill att landets samtliga arbetsgivare tar arbetsmiljöfrågorna på allra största allvar.

I september 2023 fick Arbetsmiljöverket uppdrag av regeringen att utreda på vilka sätt skyddsombuden ska väljas och verka.

I uppdraget, som ska redovisas den 30 april står:

Skyddsombuden har en viktig roll i att skapa säkra och trygga arbetsplatser och företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte

Vi anser att politiken ska hålla sig borta från skyddsombuden. Uppdraget kräver en större tillhörighet - den fackliga. Det är där skyddsombuden kan få skydd enligt förtroendemannalagen, det är där de får stöd i kniviga situationer och det är där de delar erfarenheter med andra med samma uppdrag. Ett skyddsombud sitter inte arbetsgivarens knä.  Ett bra skyddsarbete i samverkan utvecklar verksamheterna och skapar en god arbetsmiljö.