Kommunal krokar arm med föräldrar och elever för att mobilisera mot nedskärningarna

Sepideh Westerberg

Blogginlägg

av Sepideh Westerberg

I många av landets 290 kommuner rapporteras det om nedskärningar i förskola, skola och fritidshem. Förra torsdagen kokade det i Sollentuna, där motståndet mot nedskärningarna växt sig starkt.

På initiativ av några lärare anordnades en demonstration utanför kommunhuset och invånarna mobiliserade starkt. Fackförbunden Kommunal och Sveriges Lärare, Sollentuna Föräldranätverk, lärare och elever och ett hav av flera hundra Sollentunabor deltog på en välbesökt manifestation som anordnats trots knappa annonseringsresurser. Kommunals sektionsordförande Onur Esinsel höll ett tal om att ska vi ha ett högkvalitativt fritidshem.En trygg och bra skola och förskola måste få lov att kosta! Det är framtida investeringar i barn och unga.

Nedskärningar i skolan, fritidshemmen och förskolan sker på bred front från oerhört låga nivåer. Sollentuna är en i raden av kommuner, men det som sker i Sollentuna är oerhört symboliskt. För det visar så tydligt hur barn, i synnerhet barn med särskilda behov, bortprioriteras till förmån för budgetöverskott. Ekonomin går före barns väl och ve. Sollentuna är ett av Sveriges rikaste kommuner med landets tionde högsta skattekraft 2023. Sollentuna var på åttonde plats bland kommuner med högst andel högutbildade, en faktor som spelar allt större roll för hur det går för elevernas skolgång eftersom skolan blivit sämre på att kompensera för elevernas olika förutsättningar. Dessutom har kommunen gått mot ett rekordöverskott med 358 miljoner för 2023, det var över 250 miljoner mer än kommunens resultatmål. Ändå ska över 20 tjänster bort. Elevassistenter och mentorer, men också lärare.

Trots att Sollentuna hör till de rikaste kommunerna har kommunen dåliga resultat i kvalitetsindikatorer som personaltäthet och klass- och barngruppsstorlekar. På lågstadiet brukar medelvärdet på antalet elever per klass ligga på omkring 23 elever i landet men i Sollentuna fylls klasser ofta till mer än 30 elever. Lärartätheten var 12,0 elever per lärare år 2022/23 för hela landet, men 12,9 elever per lärare i Sollentuna.

Därtill visar Kommunals nya uträkningar att Sollentuna, trots sin plats på topp tio i att vara rikaste kommun hör till de tio sämsta listan i personaltätheten i förskolan. Förskolan som ju är den första delen av utbildningskedjan och som lägger grunden för elevernas skolgång. Avseende personaltätheten på förskolan ligger Sollentunas totala snitt för hela kommunen på 5,91 barn per anställd vilket innebär en betydligt sämre personaltäthet än rikssnittet på 5,1 barn per anställd (0,81 fler barn per anställd). I Sollentuna är 65 procent av barngrupperna för barn i åldern 1-3 och 68 procent av barngrupperna för barn i åldern 4-5 för stora utifrån Skolverkets riktmärken. Dessutom saknas 389 barnskötare i Sollentuna för att kommunen ska ha en bemanning som Kommunal anser är tillräckligt för att klara av att leverera på skollag och förskolans läroplan.

Kommunal kräver lagstiftning gällande personaltäthet och barngruppernas storlek

Kraven är att:

• I åldern 1–3 ska det vara högst tre barn per heltidsanställd och högst 12 barn i barngruppen.
    I åldern 4–5 ska det vara högst fem barn per heltidsanställd och högst 15 barn i barngruppen.

Det borde en av landets rikaste kommuner klara av. Håller du med kan du stötta Kommunals krav och använda dig av vår verktygslåda för att ställa krav på politiker!