Förskolans dag fyller 40 år – en glädjens dag hindras av bistra bud

Sepideh Westerberg

Blogginlägg

av Sepideh Westerberg

Sverige lyfts ofta fram som ett av världens mest jämställda länder. Det är något för oss att vara stolta över, värna om och ha ambitionen att fortsätta utveckla! Två enskilda reformer går att lyfta fram som är av särskilt stor vikt för att bidra till den fantastiska utvecklingen vad det gäller jämställdheten.

Det ena reformen är föräldraförsäkringen som fyller 50 i år, och det andra är allmän och utbyggd förskola som också fyller 50 år. Bägge dessa reformer har möjliggjort att kombinera ett yrkesliv med ett föräldraskap.

Förskolans dag har nu firats i 40 år. Samtidigt är det svårt att fira detta utan att tala om hur gapet mellan tjänstemän och arbetare växer i just denna viktiga jämställdhetsreform; att kunna kombinera ett yrkesliv med ett föräldraskap. Kvinnor som arbetar i välfärden som till exempel barnskötare kan inte arbeta hemifrån och de har fått en avsevärt sämre arbetsmiljö över tid på grund av nedskärningar i välfärden.

Mer än hälften av barnskötarna, 52 procent, arbetar deltid visade Kommunals rapport Vem bestämmer över förskolan?. Det kan jämföras med att 21 procent av kvinnorna i tjänstemannayrken arbetade deltid enligt LO:s rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Den viktigaste orsaken till att barnskötare lämnar yrket eller arbetar deltid är arbetsmiljön. Personaltätheten är för låg och barngrupperna är för stora.

För att orka kombinera ett yrkesliv med föräldraskap, går barnskötare ofta ner i arbetstid. Försäkringskassan konstaterar att stressrelaterade sjukskrivningar har ökat och antalet är idag rekordhögt bland kvinnor och välfärden är en särskilt utsatt. Myndigheten skriver vidare att det finns strukturella problem i kvinnodominerade branscher som vård, skola och omsorg med obalans mellan krav och resurser.

Vill kommunpolitikerna att Förskolans dag ska få firas med den optimism och framtidstro den förtjänar borde de stötta Kommunals krav.

Det saknas idag ca 37 500 barnskötare i Sverige och nästan hälften av alla barngrupper är för stora. Trots detta ser vi nedskärningar i kommunerna till följd av sämre kommunal ekonomi beroende på ett statsstöd som inte möter ökade kostnader.

Exempelvis i Sala är 27 procent av barngrupperna för barn i åldern 1-3 och 84 procent av barngrupperna för barn i åldern 4-5 för stora utifrån Skolverkets riktmärken. Dessutom saknas 59 barnskötare i Sala kommun. Ändå har det rapporterats att Sala kommun skär ner på 50 tjänster.

Ett annat exempel är i Eskilstuna där 20 procent av barngrupperna för barn i åldern 1-3 och 10 procent av barngrupperna för barn i åldern 4-5 är för stora utifrån Skolverkets riktmärken. Kommunen saknar 332 barnskötare för att förskolan ska kunna leverera på skollagen och förskolans läroplan. Här skärs det ner på 105 tjänster i redan hårt pressade förskolor.

Argumentet om att barnkullarna minskar är slitet för den som har någorlunda kunskap om förskolans verklighet. Förskolans uppdrag har vuxit genom åren. Förskolans budget har slimmats med färre rektorer och andra personalkategorier, det är fler yngre barn inskrivna och barnens vistelsetider har ökat över tid. Med andra ord är uppdraget tyngre men resurserna färre.

Kommunal kräver på lagstiftning gällande personaltäthet och barngruppernas storlek. Kraven är att:

• I åldern 1–3 ska det vara högst tre barn per heltidsanställd och högst 12 barn i barngruppen.
  • I åldern 4–5 ska det vara högst fem barn per heltidsanställd och högst 15 barn i barngruppen.

Vill kommunpolitikerna att Förskolans dag ska få firas med den optimism och framtidstro den förtjänar, borde de stötta Kommunals krav. Kommunpolitikerna borde driva på sina partier om investeringar i förskolan, en lagstiftning som garanterar ett golv och främjar likvärdigheten. Dels skulle det vara ett sätt att värna kommunens skattepengar, att det inte ska vara möjligt för förskolans huvudmän att konkurrera med sämre personaltäthet och större barngrupper, dels skulle det värna personalen och arbetsmiljön. Få anställda väljer att stanna kvar i yrket och att orka jobba heltid.

Förskolan behöver resurser och korrekt styrning, inte tomma applåder och lovord. Det hade varit en sann hyllning på Förskolans dag.