Blir det modernt bara det blir digitalt?

Hans Kotzan

Blogginlägg

av Hans Kotzan

Inom bussbranschen har utredningar och remissyttranden duggat tätt senaste tiden med allt ifrån förändrade kör- och vilotidsregler, ID-kontroller vid gränsöverskridande trafik till ett uppdaterat körkortsdirektiv. Nu handlar det om Transportstyrelsens rapport "Uppdrag att utreda en modernare utbildning för yrkesförarkompetens". Om man i en mening skulle sammanfatta förslaget kan man säga att det mesta som utretts och föreslagits inte är till gagn för bussförarna och i slutänden finns risker när det gäller trafiksäkerheten.

För att köra buss i yrkestrafik krävs ett så kallat YKB-bevis ett Yrkeskompetensbevis vilket är ett krav för förare för att få köra tunga fordon såsom buss och lastbil inom EU och EES-länderna. Detta regleras i en lag och en förordning med olika krav på yrkesförarna för att få utföra sådana transporter.

Regelverket säger att om du inte tidigare kört buss yrkesmässigt tidigare måste du genomgå en grundutbildning. Yrkeskompetensbeviset gäller i fem år därefter krävs att föraren går en återkommande fortbildning vart femte år för att förnya beviset.

Drivkraften är tydlig - det blir billigare för arbetsgivarna.

Traditionellt har båda utbildningarna gjorts som ”skolsalsutbildning” med fysisk närvaro men pandemin mellan 2020 och 2022 vände upp och ner på det mesta, så även på dessa båda utbildningar som ju behövde genomföras pandemin till trots. En tillfällig digitalisering fungerade, men den omfattning mot digitalisering som nu föreslås tillsammans med att även viss körträning ska digitaliseras skapar inte bara utmaningar för lärandet och kompetensöverföring – det skulle kunna riskera trafiksäkerheten.

Transportstyrelsen föreslår bland annat att delar av utbildningen kan bedrivas med fjärrundervisning vilket innebär att handledaren utbildar i realtid via en webb-lösning vidare föreslås e-lärande vilket skulle kunna liknas med självstudier.

I grundutbildningen kan en utbildningssamordnare planera hälften av utbildningstiden som digital och dessutom ska en förarelev som går grundutbildningen även kunna genomföra körövningar i en avancerad simulator. Som mest kan upp till en fjärdedel ersättas med denna utbildningsform.

För den som genomför en fortbildning skulle hela utbildningen kunna digitaliseras.

De undantag som pandemin möjliggjorde ligger nu till grund för den nya och ”moderniserade” YKB-utbildningen. Det är bra om man kan utveckla metoder och arbetssätt men det finns en stor risk om dessa förslag blir verklighet utan att någon uppföljning av pandemiundantagen görs. Drivkraften är tydlig - det blir billigare för arbetsgivarna.

I en samordnad webb-enkät svarade ett antal av Kommunals bussförare som är YKB-utbildare att interaktionen mellan lärare och elev samt möjligheten att dela kunskap skulle försämras. En digitalisering av utbildningen skulle dessutom riskera att skapa en språkbarriär för de elever som är språksvaga och genomför grundutbildningen så väl som fortbildningen. De fysiska lärarledda utbildningarna ger möjlighet till ytterligare hjälp, förklaringar och diskussioner i ”klassrumsutbildningar”. Utbildningar kommer dessutom med all sannolikhet ha många gånger fler elever om den genomförs som fjärrundervisning.

När det gäller förslaget om användningen av avancerade simulatorer i undervisningen finns det trafiksituationer som är svåra att genomföra i verklighet eller då utbildningssamordnaren saknar relevanta fordon vilket är en fördel. Det som är mer problematiskt är att dagens elever blir allt yngre och därmed saknar längre erfarenhet av fordonskörning. Att då reducera ”verklig” övningstid är olyckligt ut trafiksäkerhetssynpunkt.

Körövningar i simulatorer bör endast ses som ett komplement.

Blir det modernt bara för att det blir digitalt? Knappast, men det blir billigare. Pengar är inte en bra drivkraften i utformningen av viktiga utbildningar.

Här hittar du Transportstyrelsens rapport "Uppdrag att utreda en modernare utbildning för yrkesförarkompetens"