Varumärkesstöd
Sedan hösten 2024 har Kommunal en ny varamärkesstrategi. Vi säger varamärke i stället för ”varumärke”. Det gör vi för att det handlar om allt vi säger och allt vi gör, om bilden av oss och hur vi uppfattas.
Det ska vara tydligt för varje medlem och potentiell medlem vad Kommunal står för – och att vi faktiskt gör skillnad. Vi ska vara kända och uppskattade bland allmänheten, men viktigare än allt annat är att öka förtroendet hos medlemmarna, värva fler medlemmar och tillsammans förbättra våra villkor.
Varumärkesstrategin togs i oktober 2024 och den ersätter vår tidigare kommunikationsplattform.
En ny vision kommer kongressen 2025 att fatta beslut om.
Texten på denna sida är utdrag ur Kommunals varamärkesstrategi.
Bilden av Kommunal – vårt varamärke
Ett varumärke beskrivs ofta som summan av de intryck och bilder en person har av en aktör. I Kommunal har vi valt att i stället för varumärke tala om vårt varamärke.
Vårt varamärke skapas av allt vi säger och allt vi gör. Det handlar om vår visuella identitet och marknadsföring. Men det handlar framför allt om våra övergripande prioriteringar och vår organisationskultur – hur vi ska vara som förening.
När vi agerar i linje med varamärket blir det lättare att utveckla Kommunal så att fler ser oss som en relevant och tydlig aktör.
Kommunals varamärkeslöfte – vårt löfte till varandra
Kommunals varamärkeslöfte är summan av allt det vi erbjuder och lovar. I första hand är det ett löfte till medlemmar och potentiella medlemmar - vad människor ska kunna förvänta sig av Kommunal, vad som är viktigt för oss och vad vi aldrig ger avkall på.
Löftet är bärande för Kommunal som fackförening och bygger på tre delar:
- Grundläggande värderingar: Vad är viktigt för medlemmarna i livet och arbetslivet?
- Nytta och känsla: Vad är det vi kan lova som vi också kan leverera?
- Personlighet: Vilken slags personlighet eller identitet har Kommunal?
Vad vi tycker är viktigt: Gemenskap och hållbara villkor i arbetslivet
Kommunal ska vara fackförbundet för människor som jobbar i välfärden och som tycker att gemenskap och hållbara villkor i arbetslivet är viktigt. Det ska märkas att ett starkare Kommunal gör skillnad för dig och dina kollegor på jobbet.
Nyttan med Kommunal: Kollektiv förhandlingsstyrka och stöd när problem uppstår på jobbet
Kommunal ska uppnå konkreta förbättringar på arbetsplatserna med hjälp av vår kollektiva förhandlingsstyrka. När en halv miljon medlemmar går samman blir vi en kraft att räkna med.
I Kommunal backar vi varandra. Därför fokuserar vi också på att ge stöd när problem uppstår på jobbet. Vårt löfte till medlemmarna är att alltid försöka hjälpa, visa deltagande och stötta i fackliga frågor.
Känslan Kommunal förmedlar: Handlingskraft och trygghet
Det vi gör tillsammans ska ge trygghet och handlingskraft. Handlingskraft handlar om att visa energi - vi har ett driv framåt och är en modern fackförening. Kommunal agerar snabbt och på rätt sätt när det behövs.
Människor ska kunna känna trygghet genom att vara med i Kommunal. När en medlem behöver oss som mest ska vi finnas där, dela med oss av vår kunskap och göra allt vi kan.
Kommunals personlighet: Välkomnande, modig och pålitlig
Välkomnande – Kommunal ska vara Sveriges mest välkomnande fackförening. Låga trösklar in och ett välkomnande tonläge är viktigt utifrån våra värderingar om gemenskap och hållbarhet. Vi söker aktivt kontakt med potentiella medlemmar och är nyfikna. Vi vill uppnå en bred representation och arbetar aktivt mot diskriminering och särbehandling.
Modig – Kommunal är fackföreningen med mod att göra skillnad. Vi står upp mot det som är fel och gör det som är riktigt och rätt – även när det är tufft. Vi vågar fatta svåra beslut och prioritera. Vi kräver förbättring, visar omsorg om varandra och tar ingen skit. När någon tar ett steg framåt mot ett gemensamt mål är vi många som sluter upp och hjälps åt. Vår gemensamma styrka ger mod att våga utmana och förbättra.
Pålitlig – Vi ska alltid göra vårt bästa – och bara lova det vi kan hålla. Medlemmar som vänder sig till Kommunal ska alltid få ett svar och ett bra bemötande - även när vi formellt inte har mandat att påverka en situation till det bättre ska vi visa närvaro och stötta. När en fråga ligger utanför vad vi kan göra som fackförening är vi tydliga med det. Hur vi agerar i ”sanningens minut” är viktigt. När vi gjort fel har vi två vägar framåt: Antingen förstör vi bilden av Kommunal och skapar besvikelse, eller så gör vi allt och lite till för att överträffa förväntningarna på oss och ge en bättre bild av Kommunal. Tillsammans ska vi visa vad vi står för i tuffa lägen och alltid finnas på medlemmens sida.
Varamärkeslöftet sammanfattat
Nyckeln ligger i kombinationen av de olika beståndsdelarna.
Vårt varamärkeslöfte: För människor som tycker att det är viktigt med gemenskap och vill ha ett hållbart arbetsliv med bra villkor ger ett medlemskap i Kommunal kollektiv förhandlingsstyrka och stöd när problem uppstår på jobbet. Alla medlemmar ska kunna känna sig trygga och handlingskraftiga. Vi agerar med en personlighet som är välkomnande, modig och pålitlig.
Mot ett starkare välfärdsfack: Kommunals väg framåt
Kommunals varamärkeslöfte leder till en positionsförflyttning. Vi går från den bild som finns av oss idag mot att fokusera mer på att hitta lösningar och göra skillnad i människors vardag.
- Från ”driver inte mina frågor” till fokus på ”bättre löner och arbetsvillkor”?
- Från ”får jag hjälp?” till ”finns där för mig när jag behöver”?
- Från ”riktar sig inte till mig” till ”starkt samlat välfärdsfack”
- Från ”för snälla mot arbetsgivare och makthavare” till ”mullrar och ställer krav”?
- Från ”för dyrt” till ”en helt rimlig kostnad för det jag får”?
- Från ”byråkratiskt och svårjobbat” till ”moderna, smarta arbetssätt”?
Inom kort kommer nya uppdaterade kommunikationsriktlinjer; visuell identitet, tonalitet, bildspråk med fotoguide, nya mallar med mer.
En kommunikationsstrategi kommer beslutas av FS under våren 2025.En ny vision kommer kongressen 2025 att fatta beslut om.
Visuell identitet
Varamärkesstrategin kommer att medföra vissa förändringar på Kommunals visuella identitet. Nuvarande visuell identitet gäller tills vidare – uppdateringar kommer under våren 2025.
Läs mer i Kommunals visuella identitet, se länk nedan.
Inspiration och framgångsexempel
Kika in i Kommunals Framgångslåda! Här lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Här finns många goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla.
Sociala medier
Kommunal har en officiell närvaro i ett flertal sociala kanaler såsom Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn och Twitter. Kommunals digitala kanaler ingår i en integrerad helhet, där varje kanal ska kunna stå på egna ben samtidigt som de tillsammans förmedlar en helhet.
Informationsmaterial för arbetsplatsen
Här finns mallar och affischer som du kan fylla i och sätta upp, eller dela ut på din arbetsplats.
Kommunals informationsmall
Passar bra för inbjudningar, utbildningar, information eller erbjudanden.
Diverse affischer och material
Logotyper och riktlinjer för användning
Här hittar du Kommunals visuella identitet:
Flaggor och fanor
Vi har en flagga och en fana till hela förbundet. Vår flagga har vit logotyp mot röd bakgrund, precis som fasadskyltarna. Flaggan är avsedd att hissas på stång eller mast och är sydd i ett tyg som är noga utvalt, tyget är infärgat i vår profilfärg. Flaggor finns i Wilma för beställning (under "Siv").
Fanan är avsedd att bäras och består därför av en flaggduk fäst vid en stång. Fanan har ett klassiskt utseende, logotypen är sydd i guld mot djupröd bakgrund. Materialet är av fint siden. Flaggan och fanan tillverkas av Tellus i Karlshamn och beställs i Wilma. Fana och stång kan beställas separat.
Skyltar
Kommunal finns i hela Sverige. Varhelst i landet du befinner dig ska det vara lätt att känna igen och hitta till Kommunal. Därför ska alla skyltar inom hela organisationen vara lika. Kommunal har en upphandlad leverantör för byte av skyltar i hela Sverige - Skylttorget AB. I avtalet ingår en ljuslåda per avdelning och en plåtskylt per sektion. Skylttorget hanterar bygglov med mera och har kollektivavtal.
För avdelningar är skylten en så kallad ljuslåda, där loggan är belyst bakifrån. Vit logotyp på Kommunals röda profilfärg.
För sektioner är skylten en rödlackerad plåtskylt. Anpassningar görs efter fastighetsägarnas olika krav.
Det finns även dekaler att fästa i de fall skyltar inte är tillåtna. Ett annat tips är att använda en rollup på ställen där det är svårt eller ej tillåtet att. fästa/sätta upp en skylt.
Profilkläder och andra profilprodukter
Kommunal samarbetar med PGM för att ta fram profilprodukter.
Bilar
Det går att profilera en bil, så att den har Kommunals logotyp på sidorna. Om inte bilen redan är röd kan ett sätt vara att foliera hela bilen till rött.
Profilshop
Här finns utvalda produkter för Kommunals olika aktiviteter, arrangemang och kampanjer. Till exempel roll-ups, bågflaggor, ryggsäckar, kassar, kläder för vått och torrt, inne- och uteaktiviteter, samt ett urval av give aways. Givetvis kan du som är medlem handla i Kommunals profilshop. Titta in i profilshopen med jämna mellanrum för att hålla koll på nya produkter som kommer in.
Kontakta oss
För mer information om Kommunals varamärkesstrategi eller annat på denna sida, kontaktaredaktion@kommunal.se