Podden Facket funderar

Kanske Kommunals skarpaste podd om relevanta ämnen där du som fackligt intresserad, från Kommunal eller någon annan fackförening, får höra insatta nyckelpersoners syn på skeenden. Fackligt medlemskap gör skillnad! Tillsammans är vi starka!

Vi som gör podden jobbar på Kommunals avdelning Västra Svealand.

Podden Facket funderar. Två personer vid en mikrofon.
Facket funderar är en podcast där Per Hellström har med intressanta gäster och funderar över fackliga frågor. Inte sällan med avdelningsordförande i Kommunal Västra Svealand Linda Bååth.
Foto: Kommunal

Här nedan kan du hitta alla de avsnitt som vi gett ut av podden Facket funderar. Missa inte att följa podden i din podd-app så att du inte missar nästa avsnitt.

Programledare för denna podd är Per Hellström, kommunikatör på avdelningen, och mer eller mindre ständig samtalspartner är Kommunal Västra Svealands ordförande Linda Bååth.

Avsnitten

Ung  och medlem i Kommunal

Publicerad 22 maj 2024 (avsnitt5)
Är det problematiskt för unga vuxna på arbetsmarknaden? Orättvist rentav? Man förväntas kunna mycket, jobba mer än heltid men samtidigt inte riktigt fått förutsättningarna att bli vuxen med exempelvis eget boende. Vad är quiet quitting och vad får en ung vuxen inom Kommunal att engagera sig i fackliga frågor?

Facket funderar gästats av två kommunalare från vår ungkommité Hanna Östeby och Emmy Kingsavanh.
Avsnittet spelades in den 10 maj.

Om du är intresserad av skolinformation eller bara vill engagera dig som ung i Kommunal skicka ett mejl till vastrasvealand@kommunal.se eller mejla poddens redaktion.

Lyssna på avsnittetUng och medlem i Kommunal (19 minuter och 30 sekunder) i din poddspelare. Du hittar avsnittet både på Spotify och i Podcaster.

Avsnittet har enegen sida här på Kommunals webbplats

Ett ABF i varje kommun - är det ett minne blott?

Publicerad 26 mars 2024 (avsnitt 4)
Hur kommer du utanför den filterbubbla som sociala medier matar oss med? ABF startade för att bilda sina medlemmar men nu har anslagen blivit mindre och studieförbund har fått skära ner. Facket funderar träffar verksamhetsledarna Eric Henriksson och Erika Bergkvist på ABF Värmland.

Våra gäster pratar om att folkbildningen är under attack och att det i nästa vända mycket väl kan bli fackförbunden som råkar illa ut. En av folkbildningens viktiga roller är att man tillhandahåller mötesplatser där deltagarna möter personer som inte är som oss själva.

Lyssna på avsnittet Ett ABF i varje kommun - är det ett minne blott? (20 minuter) i din poddspelare. Du hittar avsnittet både på Spotify och i Podcaster

Avsnittet har en egen sida här på Kommunals webbplats

Härkomst - spelar det roll på svensk arbetsmarknad?

Publicerad 16 februari 2024
Hur kan vi vara ett fackförbund för alla? Människor utsätts för diskriminering på svenska arbetsmarknaden och att gruppen med utländsk bakgrund missgynnas systematiskt. Men med vilka verktyg ska vi kunna komma tillrätta med det? Anders Bucht, utredare på Kommunal, står bakom Kommunals rapport som heter ”Var kommer du ifrån? Egentligen?”.

Anders Bucht är med via telefon och intervjuas av programledare Per Hellström.

Rättelse: I podden nämns att en fjärdedel av Kommunals medlemmar har utländsk bakgrund. Det ska såklart vara en tredjedel!

Lyssna på avsnittet Härkomst - spelar det roll på svensk arbetsmarknad? i din poddspelare. Du hittar avsnittet både på Spotify och i Podcaster

Avsnittet har en egen sida här på Kommunals webbplats där du lätt kan hitta rapporten

30 timmars arbetsvecka och heltidsresan

Publicerat 21 november 2023
Kommunal och SKR driver tillsammans det rikstäckande projektet som kallas Heltidsresan. Vad krävs för att fler inom vård och omsorg ska vilja jobba heltid. Och 30 timmars arbetsvecka blir standard lite här och där. Men vi kör vidare med 40 timmar i veckan på jobbet.
Jonas Nilsson, gruppchef på Kommunals förhandlingsenhet, kan massor om Heltidsresan. Vi ringde upp honom.
Avdelningsordförande i Kommunal Västra Svealand Linda Bååth gästar och tillsammans med programledare Per Hellström funderar vi på om det ändå inte skulle funka med 30-timmars arbetsvecka.
Vi ber om ursäkt för stundtals dåligt ljud.

Lyssna på avsnittet 30 timmars arbetsvecka och heltidsresan(22 minuter) i din poddspelare. Du hittar avsnittet både på Spotify och i Podcaster (Apple Podcaster).

Orättvisor och ojämställdhet - premiäravsnittet!

Publicerat 7 november 2023
Vad och vilka bidrar mest till samhället? Kan man ens ställa den frågan? Avdelningsordförande i Kommunal Västra Svealand Linda Bååth gästar och tillsammans med programledare Per Hellström försöker de reda ut ett och annat.

Lyssna på avsnittet Orättvisor och ojämställdhet (6 minuter 53 sekunder) i din poddspelare. Bland annat hittar du det i Spotify.

Kontakta oss

Har du tips, råd eller funderingar om något av avsnitten så mejla poddens redaktion.

Tips på annan lyssning från fackförbundet Kommunal