Tre frågor om projektet ”Ökad organisationsgrad i räddningstjänsten”

På Kommunal finns nu ett centralt projekt som heter Ökad organisationsgrad i räddningstjänsten. Projektet leds av Mikael Svanberg, förbundsombudsman och Axel Adin, förtroendevald i sektion räddningstjänsten Storgöteborg, där han också arbetar som styrkeledare, båda med en bakgrund inom räddningstjänsten.

Bild på Mikael Svanberg och Axel Adin.
Mikael Svanberg, förbundsombudsman och Axel Adin, förtroendevald i sektion räddningstjänst i avdelning Väst.
Foto: Kommunal.

Varför har Kommunal startat det här projektet?

– Kommunal har startat det här projektet för att stärka sammanhållningen och öka inflytandet för alla anställda inom räddningstjänsten. Genom att öka organisationsgraden och stärka upp Kommunals arbetsplatsorganisation kan förbundet säkerställa att medlemmars röster hörs och att deras arbetsvillkor förbättras, säger Mikael Svanberg.

– Organisationsgraden har legat på cirka 50 procent över tid, vilket medför ett sämre läge att bevaka och flytta fram våra positioner, både centralt och lokalt. Med högre organisationsgrad får vi bättre moment att förbättra våra villkor i alla forum, både i och utanför förhandlingsrummet, säger Axel Adin.

Vad är projektets viktigaste mål för att kunna öka organisationsgraden?

– Att se över hur räddningstjänsten skall vara organiserad inom Kommunal. Det handlar om att hitta formerna för att kunna nyttja Kommunals och LO:s storlek och styrka, samtidigt som man omhändertar branschens specifika frågor. Medlemmarna behöver känna att Kommunal är relevanta för dem, säger Axel Adin.

– En viktig fråga är också gränsdragning mot andra förbund. Där är upplevelsen ibland att det finns oklarheter om förbundstillhörighet. Vi ser också ett behov av att närvara i fler strategiska forum där räddningstjänstens frågor diskuteras, säger Mikael Svanberg.

Vad hoppas ni att alla inom räddningstjänsten tillsammans ska kunna åstadkomma när vi nått en ökad organisationsgrad?

– I det stora hela handlar det som sagt om att hela tiden förbättra villkoren. Bland annat ser jag frågor som arbetstider, bemanning, skyddad yrkestitel och arbetsmiljö som viktiga, och jag hoppas på att vi med en högre organisationsgrad kan få ordentlig fart i de frågorna, säger Axel Adin.

Mikael Svanberg fyller i:

– Med en ökad organisationsgrad hoppas jag också att vi blir en starkare gemensam röst i kommande förhandlingar med arbetsgivarna samt i samtal med våra folkvalda politiker utifrån facklig politisk samverkan. Tillsammans kan vi göra räddningstjänsten till en ännu mer attraktiv arbetsplats.