Kommunal i Almedalen 2024

Kommunal fanns som vanligt på plats i Almedalen för att göra medlemmarnas röster hörda. Genom samarbetet "Facken i välfärden" lyfte vi viktiga frågor om arbetsmiljön och regeringens förslag om en angiverilag. Du kan se våra seminarier i efterhand på Youtube.

Illustration som föreställer almanacka.
Foto: Kommunal.

Facken i välfärdens stora gemensamma sakfråga handlar om välfärdens kompetensförsörjning. Arbetsmiljöfrågorna är centrala för att vi ska kunna behålla dagens personal och attrahera framtidens.

I Almedalen 2024 lyfte vi vårt fasta och starka motstånd mot regeringens förslag om en anmälningsplikt. Ett förslag som inte bara är ytterligare ett slag mot personalen i välfärden utan också ett slag mot vårt öppna och demokratiska samhälle. Vi samlade röster kring anmälningsplikten både under ett seminarium och en manifestation på Donners plats i hjärtat av Visby och Almedalen.

Vi lyfte också välfärdens arbetsmiljö under ett seminarium med färska siffror från en gemensam rapport som visar på arbetsmarknadens högsta sjuktal som genererar en förlust på tolv miljarder. Hur kan vi investera i välfärden och gå från riskyrken till friskyrken?

Kommunals program tisdag 25 juni

Hur påverkar en anmälningsplikt välfärden och demokratin?

Tid och plats: Klockan 10.00-11.00, Mellangatan 19, Gotlands museum, Sävesalen.

Arrangör: Facken i välfärden, Kommunal, Sveriges Lärare, Vision, Vårdförbundet och Akademikerförbundet SSR.

Under hösten kommer en statlig utredning föreslå att myndigheter ska ange papperslösa personer till polisen och migrationsverket. Hur påverkas samhället och vad händer med medarbetarna om dessa ska arbeta som gränspoliser vid sidan av sina egentliga uppdrag?

Informationsplikt innebär i praktiken att det skulle införas en skyldighet för offentliganställda att anmäla personer de möter i sitt arbete. Facken i Välfärden, som är fem fackförbund vars 1,2 miljoner medlemmar kommer att påverkas mest av förslaget, har markerat starkt emot och menar att det undergräver tilliten till deras professioner, viljan att jobba i välfärden samt förutsättningarna att göra ett bra jobb. Det gäller såväl lärare, sjuksköterskor, undersköterskor, socialarbetare och många fler. Hur skulle en lag om angiveri påverka tillit, öppenhet och transparens som präglar den nordiska välfärdsmodellen? Hur påverkas viljan att arbeta inom välfärden? Hur påverkas människors rätt till skola, vård och omsorg?

Medverkande:

• Heike Erkers, ordförande, Akademikerförbundet SSR
  • Veronica Magnusson, ordförande, Vision
  • Anna Olskog, ordförande, Sveriges Lärare
  • Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal
  • Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet
  • Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande, Uppsala (S)
  • Jesper Neuhaus, vice vd och chef arbetsgivarfrågor, Fremia
  • Magnus Resare, riksdagsledamot, Socialförsäkringsutskottet (M)
  • Malin Danielsson, riksdagsledamot, Konstitutionsutskottet (L)
  • Ulrika Westerlund, riksdagsledamot, Socialutskottet (MP)
Hur påverkar en anmälningsplikt välfärden och demokratin?

Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön i välfärden

Tid och plats: Klockan 11.30-12.30, Mellangatan 19, Gotlands museum, Sävesalen.

Arrangör: Facken i välfärden, Kommunal, Sveriges Lärare, Vision, Vårdförbundet, Akademikerförbundet SSR.

Det finns enorma vinster för samhället att hämta om vi kommer till rätta med arbetsmarknadens högsta sjuktal som finns i välfärdsyrken. En bidragande orsak till problematiken är obalansen mellan krav och resurser. När personal i välfärden nu varslas trots personalbrist är läget akut.

Facken i välfärden släppte nyligen en rapport om kostnaderna för sjukskrivningarna i välfärden. Problemen innebär en dubbel förlust för samhället - både för själva kostnaden av sjukpenning och för att personen inte är i arbete (med allt vad det innebär för individ, arbetsgivare och välfärden). Professionerna i välfärden behöver ges rätt förutsättningar för att kunna utföra sitt arbete och använda sin kompetens på bästa sätt. Idag har väldigt många i stället ett uppdrag som är omöjligt att uppfylla i praktiken, eftersom mål och resurser inte matchar varandra. Det krävs en långsiktigt hållbar och tillräcklig finansiering av välfärden, för att säkra resurser till rätt bemanning och komma till rätta med arbetsmarknadens högsta sjuktal. Parterna kan inte ensamma lösa arbetsmiljöproblem som är kopplade till obalansen mellan krav och resurser i verksamheterna. Välkomna till ett samtal om de höga sjuktalen i välfärdsyrkena och hur vi kan investera oss ur denna kris.

Medverkande:

• Heike Erkers, ordförande, Akademikerförbundet SSR
  • Veronica Magnusson, ordförande, Vision
  • Anna Olskog, ordförande, Sveriges Lärare
  • Malin Ragnegård, Ordförande, Kommunal
  • Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet
  • Laura Hartman, samhällsekonomisk expert, docent i nationalekonomi
  • Caroline Olsson, chef, avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKR
  • Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot, Socialutskottet (S)
  • Oliver Rosengren, riksdagsledamot, Arbetsmarknadsutskottet (M)
Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön i välfärden

Manifestation mot anmälningsplikten/angiverilagen

Tid och plats: Klockan 13.00-14.00, Donners plats.

Arrangör: Facken i välfärden, Akademikerförbundet SSR, Kommunal, Sveriges lärare, Vision, Vårdförbundet

Informationsplikt eller angiverilagen, som förslaget också brukar kallas, innebär att det ska införas en skyldighet för offentliganställda att anmäla personer de möter i sitt arbete som är papperslösa. I september kommer regeringens förslag om anmälningsplikten.

Facken i välfärden med fem fackförbund i samverkan vars 1,2 miljoner medlemmar kommer att påverkas mest av förslaget anordnar manifestationen för att synliggöra att kritiken mot förslaget är lika stark nu som tidigare. Kom och manifestera mot angiverilagen. Det kan vara det viktigaste du gör i Almedalen i år!