Förskolan Regnbågen i Sundsvall - Mångfald, Gemenskap och 100 % organisationsgrad

Idag den 16 Maj är det förskolans dag. En arbetsgrupp som finns för att ta hand om det dyrbaraste många har- sina barn. Dem ser till att föräldrar kan gå till jobbet, studera, söka jobb eller vara föräldraledig med syskon. En viktig samhällsfunktion som många tar förgivet. Dem leker, lär ut, lagar mat, torkar snor, byter blöjor, läser böcker, tittar på film och ger stor trygghet till alla barn som går på förskolan. Idag hyllar vi personalen inom Förskolan.

Möt några ur personalen på Förskolan Regnbågen i Sundsvall där man har mångfald, gemenskap och 100 % organisationsgrad.

Förskolan Regnbågen
Delar ur personalen på förskolan Regnbågen
Foto: Kommunal mellersta norrland

Förskolan är belägen i ett av Sundsvalls ytterområden och bland både personal och barn har man många olika nationaliteter och kulturer.

Jag tycker det är fantastiskt att vi är från många olika kulturer, man får lära sig mycket nytt om allt från mat till olika traditioner, säger Jennie Nyberg-Nilsson som arbetat som barnskötare sedan 2015.

Tillsammans med kollegorna Adala Ahmed och Humayra Akhter utgör dem en del av den personalgrupp som arbetar på Regnbågens förskola.

Adala har arbetat som barnskötare på heltid i ca åtta år och kommer ursprungligen från Irak, hon kom till Sverige för tjugo år sedan.

Humayra har arbetat inom förskolan i ca sju år och kommer ursprungligen från Bangladesh, hon har bott i Sverige i ca 14 år.

Stor mångfald

Båda upplever att språket är det viktigaste att lära sig för att få en bra integration i samhället. Efter det är jobb viktigt, inte bara för att få en vardaglig syssla och inkomst utan även för att träffa andra människor och på det sättet även få mer insikter i hur det svenska samhället är uppbyggt och fungerar.

I mitt hemland Bangladesh finns det inte ens förskolor, där är barnen hemma med någon förälder tills dem börjar skolan, så det finns mycket i det svenska samhället som var nytt för mig när jag flyttade hit, säger Humayra.

Alla tre kan bara se fördelar med att ha stor mångfald bland både personal och barn. Vi pratar både modersmål med barnen för att skapa trygghet och svenska för att lära dem. Det är bra för både oss vuxna och barn att se att alla kan se olika ut och komma från olika kulturer men vi är alla samma människor i grund och botten.

Jennie Nygren-Nilsson

Att få jobba med barn och ”leka” på jobbet är det bästa med yrket. Barn är fantastiska att jobba med och det är extra roligt när man ser deras utveckling, säger Jennie och får medhåll från Adala och Humayra

100 % organisationsgrad

Tack vare engagerade ombud har man 100 % i organisationsgrad på arbetsplatsen, med andra ord är alla som kan, medlem i Kommunal.

Det känns såklart jättebra och vi känner oss också starka som personalgrupp när vi vet att vi är många som är medlemmar säger Jennie.