Branscherna djursjukvård och sällskapsdjursverksamheter flyttas till Seko

Från och med den 1 november 2024 övertar Seko organisationsrätten för djursjukvård och sällskapsdjursverksamheter från Kommunal.

Djursjukvård
Foto: Kommunal

Medlemmar som jobbar inom djursjukhus, djursjukvårdskliniker, djuruppfödnings-verksamhet för undervisnings-, försöks- eller forskningsverksamhet samt på hunddagis och katthem kommer att från och med den 1 november 2024 att tillhöra fackförbundet Seko. Berörda medlemmar kommer att själva behöva flytta medlemskapet från Kommunal till Seko. Se information längre ner på sidan: BytLOFack.se. Även kollektivavtalen kommer att flyttas över inom kort.

Om Seko

Seko är ett fackförbund inom LO med cirka 100 000 medlemmar som är verksamma inom nio branscher: Civil, Energi, Försvar, Post, Sjöfolk, Tele, Trafik, Vård samt Väg och ban. Förbundet arbetar för att säkerställa bra löner och arbetsvillkor genom att teckna kollektivavtal som ger medlemmarna trygghet och löneutveckling. På många arbetsplatser finns fackliga förtroendevalda tillgängliga för att stödja medlemmar i frågor och tvister. Mer information finns på Sekos hemsida.

Byt LO-fack

Byta LO-fack gör man enkelt genom att gå in på bytlofack.se och ange att man vill göra bytet. Därmed säkerställer man också att det inte blir något glapp i medlemskapet.