3 200 namnunderskrifter mot nedskärningar inom sjukvården

För en tid sen beslutade sjukhusstyrelsen för Lund och Malmö om att skära ner personalstyrkan med 640 tjänster. I dag den 2 maj överlämnade Kommunal Skåne, Vårdförbundet, Vision Region Skåne sektion SUS, Mellersta Skånes läkarförening, Malmö läkarförening och SACO-rådet på SUS drygt 3 200 namnunderskrifter i protest mot nedskärningen.

Kommunal protesterar mot personalnedskärningar på sjukhusen i Lund och Mamö
Agneta Persson från sektion Malmö Region var en av flera fackliga företrädare som överlämnade protestlistor mot personalnedskärningar på sjukhusen i Lund och Malmö till sjukhusstyrelsens ordförande Maria Berglund, kd.
Foto: Kommunal

Representanter för de fackliga organisationerna Kommunal avdelning Skåne, Vårdförbundet, Vision Region Skåne sektion SUS, Mellersta Skånes läkarförening, Malmö läkarförening och SACO-rådet på SUS, överlämnade den 2 maj 3 200 namnunderskrifter till sjukhusstyrelsen för Skånes universitetssjukhus SUS. Detta sedan ledningen för en tid sen aviserade att 640 anställda måste bort från sjukhusen i Lund och Malmö.

Namninsamlingen överlämnas till ordföranden för SUS styrelse Maria Berglund, kd, före torsdagens styrelsemöte.

Det här handlar om arbetsmiljön för alla vi medarbetare på SUS om nedskärningarna genomförs. Det handlar om samvetsstress och om patientsäkerhet. Vi är positiva till att det görs en genomsyn av kostnaderna generellt på SUS. Men att dra ner på personalen är inte rätt väg att gå med en redan ansträngd arbetsmiljö med massor av övertidsarbete för dom flesta yrkesgrupper, säger Agneta Persson, som lovar att Kommunal tillsammans med de andra fackföreningarna kommer att fortsätta kämpa för personalens arbetsmiljö och för medborgarnas rätt till en god sjukvård.

Styrelseordförande Maria Berglund sa att hon är glad över personalens engagemang men öppnade inte upp för att ändra det fattade beslutet om att skära ner på personalen.

Ledningen på Skånes universitetssjukhus har på uppdrag av det politiska styret i Region Skåne - Moderaterna; Liberalerna; Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, lagt förslag på att skära ner personalkostnader med ytterligare 470 miljoner kronor. Det läggs till det tidigare beslutet om neddragning med 865 miljoner kronor. Det motsvarar enligt SUS ledningen cirka 640 heltidsanställda. Neddragningen ska ske genom att ”inte återanställa vid uppsägningar”.

Vi anser att det är orimligt att skära ner så många anställda samtidigt som antalet vårdplatser är det samma. Det innebär att antalet patienter vi ska vårda ständigt kommer öka.

Vi vill att styret inser att deras beslut leder till en spiral med allt sämre arbetsmiljö och sämre kvalité på vården. Fler riskerar att säga upp sig vilket i sin tur kommer leda till en ännu tyngre arbetsmiljö för de som är kvar.

Vi kräver att arbetsgivaren och det politiska styret i Region Skåne tar ansvar för vården, men även att de tar det ansvar för en god arbetsmiljö för oss anställda, som de har enligt arbetsmiljölagen!