Foto: Kommunal

Kongress 2025

Mellan den 10 jun och 13 juni äger Kommunals kongress rum på Svenska mässan i Göteborg. Kongressen är Kommunals högsta beslutande organ och på kongressen dras riktlinjer för det framtida fackliga arbetet upp. Kongressen väljer också vilka som ska få förtroendet att sitta i Kommunals förbundsstyrelse och förbundsledning under kongressperioden.

Var med och påverka, skriv en motion!

Det är endast du som är medlem som kan skriva motioner till Kommunals kongress.

Sista dag att lämna in motioner är den 15 september. OBS om du tillhör avdelning Skåne eller Bergslagen, så är 31 augusti sista inlämningsdag.

Du kan enkelt skriva och lämna in din motion digitalt på Mina sidor.

Du kan ta hjälp av din sektion, få stöd och råd kring motionsskrivandet. Många sektioner ordnar träffar, där man kan skriva motioner tillsammans eller bara få tips kring skrivandet.

Lär dig mer om hur du skriver en motion

Ännu inte medlem?

Det är enkel att bli medlem i Kommunal och förutom att påverka vad Kommunal ska arbeta med så finns det många andra fördelar med ett medlemskap.  Som medlem får du flera av livets viktigaste försäkringar och du får många fina rabatter och erbjudanden. Läs mer om alla förmåner som ingår i medlemskapet.

PS Just nu får nya medlemmar betala en reducerad medlemsavgift.

Två månader för bara 80 kronor totalt.

Så passa på! Gäller under 2024.

Allmän information om kongressen

Hur lång är en kongressperiod?

En kongressperiod är tre år.

När sker kongressen 2025?

Kongressen 2025 kommer att hållas den 10-13 juni i Göteborg.

Medlemsinflytande och motioner

Hur kan medlemmar påverka Kommunal?

Medlemmarna kan påverka genom att skriva motioner till kongressen om de vill ha förändringar eller förbättringar.

Hur skriver man en motion?

Du kan skriva en motion skriftligt och skicka den till sin avdelning, eller så kan du kan skriva den elektroniskt på Mina sidor.  Din avdelningen hanterar motionen och skickar den vidare till förbundet.

Tips för att skriva en tydlig motion:

• Motionen ska bara behandla ett ämne.
  • Skriv en tydlig rubrik som talar om vad motionen handlar om.
  • Inled med en bakgrund till frågan.
  • Beskriv konkreta fall om det finns.
  • Sammanfatta förslagen i en eller flera korta ”att-satser”.
  • Skriv under motionen med namn, telefonnummer, sektion och avdelning.

Vad är en att-sats?

En att-sats är en punkt eller ett beslut som motionären vill att kongressen ska fatta beslut om.

Behandlas alla motioner även om förbundsstyrelsen inte håller med?

Ja, alla motioner behandlas. Om förbundsstyrelsen inte håller med kan det bero på att motionen strider mot stadgarna, vår värdegrund eller har stora ekonomiska konsekvenser.

Vad händer om motioner är likartade?

Om motioner är likartade kan man skriva ett gemensamt utlåtande för dem. Förbundsstyrelsen föreslår sedan kongressen att antingen bifalla, avslå eller anse motionen besvarad.

Vad betyder "bifalla", "avslå" och "anse besvarad"?

"Bifalla" betyder att kongressen godkänner motionen och att förbundet ska verkställa den. "Avslå" betyder att kongressen inte godkänner motionen. "Anse besvarad" betyder att förbundet redan arbetar med det som motionen handlar om.

Kan en motion få flera olika beslut?

Ja, en motion kan få flera olika beslut för olika att-satser. En att-sats kan bli bifallen, en annan avslagen och en tredje anses besvarad.

Var kan jag hitta tidigare motioner och beslut?

Du hittar tidigare motioner och beslut på kommunals hemsida

Kongressens struktur och val

Vad är kongressens uppdrag?

Kongressen bestämmer vilka mål Kommunal ska arbeta för, vilka frågor som ska prioriteras och vilka vägval som behövs för att nå målen.

Vilka val görs på kongressen?

På kongressen väljer man förbundsstyrelse, förbundsledning och revisorer.

Vilka frågor måste behandlas på kongressen enligt Kommunals stadgar?

Kongressen måste behandla medlemmarnas motioner, förbundsstyrelsens programförslag och förändringar i förbundets stadgar. Man granskar också verksamhetsberättelser och beslutar om ansvarsfrihet för förbundsstyrelsen.

Vad innebär det att Kommunal är en medlemsstyrd organisation?

Det innebär att medlemmarna påverkar genom kongressen, som är det högsta beslutande organet.

Hur väljs ombuden till kongressen?

Ombud till kongressen/förbundsmötet väljs vart tredje år för en mandattid på tre år.

Ombuden fördelas proportionerligt mellan förbundets avdelningar utifrån medlemsantalet den 31 maj det år val ska ske, varje avdelning får minst två platser.

Valbar till kongressombud är medlem inom avdelningens verksamhetsområde, med undantag av medlem som är ledamot i förbundsstyrelsen eller förbundsrevisor. Nominering sker på sektionsmöte och därefter väljs ombuden på avdelningens representantskap i november året innan kongressen. Lämpligt antal suppleanter väljs som ersätter ordinarie ombud i den ordning höstmötet beslutar.

Vad är mandatperioden för ombuden?

Mandatperioden är tre år, alltså hela kongressperioden.

Vilka sitter i valberedningen och vad är deras uppdrag?

Valberedningen består av sju personer: fem förtroendevalda och två ombudsmän. Deras uppdrag är att föreslå kandidater till förbundsstyrelsen, förbundsledningen och revisorerna inför kongressen.

Intervjuar valberedningen alla som blir nominerade?

Ja, alla nominerade kommer att intervjuas.

Kongressförhandlingar och beslut

Hur går kongressförhandlingarna till?

Kongressen fattar beslut i plenum, vilket betyder att alla ledamöter är närvarande i samma lokal. Alla frågor som kongressen behandlar är förberedda av förbundsstyrelsen som lämnar förslag till beslut. Förbundsstyrelsen, sakkunniga ombudsmän och tjänstemän är föredragande i frågorna. Varje kongressombud har rätt att yttra sig, ge förslag och rösta om förslagen. Förbundsstyrelsen har samma rätt, men får inte rösta när det gäller frågor som rör ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Andra föredragande har yttranderätt och kan komma med förslag, men får inte rösta.

Hur många motioner behandlas på kongressen?

Det beror på hur många som har kommit in. År 2022 behandlades 1 400 motioner.

Hur begär man ordet på kongressen?

Man begär ordet skriftligt via en iPad och väntar på att presidiet ger en ordet. Man talar sedan från talarstolen.

Hur ska jag tala om en motion? Finns det tips?

Att gå upp i talarstolen kan vara nervöst. Var dig själv och respektfull och tydlig när du talar. Inled med "Ordförande, presidie, kongressledamöter" och berätta sedan vilken motion du pratar om och vad du yrkar. Förklara sedan varför du tycker att det är viktigt.

Kan jag lägga till en ny motion under kongressen?

Nej, nya motioner kan inte läggas till på plats. Däremot kan du komma med tilläggsyrkanden till befintliga motioner.

Finns det något begränsat antal gånger man får prata om en motion?

Nej, men vi måste hinna med hela dagordningen. Om många talare säger samma sak kan debatten avslutas tidigare.

Hur går beslutstagandet till med acklamation?

Presidiet frågar om mötet är redo att besluta enligt motionärens eller förbundsstyrelsens förslag. Man ropar "Ja" när det förslag man stödjer läses upp. Om man tycker att presidiet hör fel ropar man "Votering".

Vad är votering?

Vid votering räcker man upp sitt röstkort för att visa vilket förslag man stödjer. Om man vill ha en exakt räkning ropar man "Rösträkning".

Vad gör jag om jag inte håller med om ett beslut?

Du kan lämna in en skriftlig reservation direkt efter att beslutet fattats. Reservationen måste vara undertecknad och lämnas till presidiet.

Var kan jag läsa Kommunals stadgar?

Kommunal stadgar hittar du här!