Tidöregeringen avskaffar sjukdomar efter 180 dagar

Sara Hamrin

Blogginlägg

av Sara Hamrin

För en tid sedan presenterades en ny utredning om sjukförsäkringen. Där föreslås att reglerna ska återställas till det tuffa regelverk som gällde innan 2021. Bland annat riskerar vi att få tillbaka den så kallade stupstocken, det vill säga en bortre tidsgräns i sjukförsäkringen.

Förslagen som ska ge incitament till arbete

Den nya utredningen föreslår att Försäkringskassan, när du varit sjuk i 180 dagar, ska kolla om du är frisk nog att arbeta. På det jobb du är sjukskriven från? Nej. Förslaget innebär att de ska bedöma om du har någon arbetsförmåga överhuvudtaget. Har du det, ska du leta efter ett jobb som du är tillräckligt frisk att klara av. Dessa jobb kallas i den föreslagna lagtexten för normalt förekommande arbeten som finns på arbetsmarknaden.

Det var den här regeln som innan 2021 tvingade cancersjuka att söka nya arbeten, trots att de de facto var sjuka och hade läkarintyg. Har du inte cancer i tungan kan du säkert jobba med telemarketing, för du har ju talförmåga. Har du råkat drabbas av en psykisk diagnos som utbrändhet, är det bara att byta till ett arbete som inte kräver koncentration. Försäkringskassan är dessutom noggranna med att påpeka att de inte ska ta hänsyn till arbetsmarknaden. Det är upp till dig att hitta just det där drömjobbet som du kan utföra trots att du är sjuk.

Men det funkar väl ändå inte? Nej och det vet vi ju redan eftersom vi testat detta och sett vad reglerna får för konsekvenser. Kommunals rapport från 2020 visar på en stor ekonomisk otrygghet för medlemmar som utförsäkrats. Berättelserna präglas av hårda bemötanden och avsaknad av stöd som främjar att man blir frisk och kan gå tillbaka till jobbet. Rapporten visade också att många medlemmar i Kommunal finansierade sitt tillfrisknande genom att gå ner i arbetstid.

Kvinnor inom välfärden kommer drabbas hårdast

Statistik från Försäkringskassan visar att kvinnodominerade branscherna vård och omsorg och utbildning har betydligt högre sjukfrånvaro vid jämförelse med de mest drabbade bland de mansdominerade branscherna bygg och tillverkning. Vi kan redan här säga att Kommunals medlemmar kommer drabbas mycket hårt om de föreslagna reglerna blir verklighet.

I det gamla regelverket – det som man nu vill återinföra, såg man att antalet sjukskrivna minskade drastiskt redan efter 90 dagar, och fortsatte minska efter 181 dagar. Men att vara utförsäkrad och inte få någon ersättning är inte samma sak som att vara frisk.

Slutsatsen som utredningen gör är att sjukskrivningarna inte har minskat i och med de regellättnader som infördes 2021 och 2022. Varje tänkande människa förstår nog att en regeländring i sjukförsäkringen enkom inte kan göra befolkningen friskare. Här behövs helt andra förändringar.

Överhängande risk för ny stupstock

Utredningen bedömer också att en bortre tidsgräns i sjukförsäkringen bör återinföras. Slutdatumet i sjukförsäkringen kan alltså komma tillbaka – ett slags avskaffande av sjukdom om man nått taket för antal dagar som du har på sig att bli frisk. Hur många dagar det gäller lämnar utredningen inget förslag på.

Med erfarenheterna från Alliansregeringens tuffa sjukförsäkringsregler i färskt minne är min spådom att även dessa återbrukade regler kommer att leda till att sjuka människor tvingas söka försörjningsstöd eller leva på sina anhöriga för att klara ekonomin.

Niklas Altermark skriver i ett inlägg i Aftonbladet att man ska förstå förslaget som att politikerna söker efter kostnadsbesparande åtgärder. Det är en analys jag kan skriva under på. Men jag skulle därtill vilja tillägga att det handlar om den djupt rotade ideologin arbetslinjen – hungriga vargar jagar bäst präglade såväl den förra Alliansregeringen som den nuvarande Tidöregeringens syn på arbete. Nu är det åter tid för de sjuka, fattiga och (tids nog) hungriga vargarna att jaga normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Men det säger de förstås inte – utan just nu är talepunkten att regeringen inväntar remissinstansernas synpunkter.

Det finns alltså ett litet hopp att regeringen inte återinför de striktare reglerna – men för det krävs en kraftfull proteströrelse. Det krävdes en pandemi och otaliga vittnesmål från sjuka och utförsäkrade för att till slut politiken skulle agera.

Nu behöver vi återigen berätta vad som händer med människor som utförsäkras och blir av med sin försörjning.