Dags för slopad karens – LO:s viktiga ställningstagande ingjuter hopp hos välfärdens hjältar

Sara Hamrin

Blogginlägg

av Sara Hamrin

I sitt linjetal krävde nyvalde LO-ordförande Johan Lindholm slopat karensavdrag.

– Jag vill ha ett tydligt besked från Magdalena Andersson: Nästa gång Socialdemokraterna har makten, tar ni då bort denna orättvisa klasslagstiftning?

Det är en väldigt rimlig fråga LO-ordföranden ställer. Undersköterskor, butiksbiträden eller snickare kan nämligen inte jobba hemifrån. Vid sjukdom måste de välja mellan ekonomisk stress eller att riskera hälsan för sig och andra genom att arbeta sjuka.

Kommunal har länge drivit frågan om slopad karens och kritiserade nyligen Tidöregeringens halvmesyr till utredning. Förslaget är att införa ett tak på sex gånger per år, därefter slipper man karensavdrag. Låt oss gå igenom vad förslaget skulle innebära för en medlem i Kommunal.

Så slår karensavdraget ekonomiskt

Hur påverkar karensavdraget den disponibla inkomsten för en medlem i Kommunal, om man blir sjuk en gång, för att  inte tala om två gånger samma månad? Den ekonomiska katastrofen är ett faktum. Inom Kommunals avtalsområden har var sjunde med heltidsjobb en grundlön på 22 000 kr eller mindre i månaden.

Enligt Kommunals beräkningar innebär det att, exempelvis, en ensamstående barnskötare med 22 000 kronor eller mindre i månaden endast har cirka 700 kronor kvar i plånboken efter att alla nödvändiga utgifter är betalda. Med en månadslön på 22 000 kronor betyder karensavdraget 812 kronor mindre i lön. Blir man sjuk en gång innebär det följaktligen att lönen inte ens räcker till att täcka de mest basala kostnaderna.

Som Johan Lindholm i sitt linjetal var inne på kan inte heller Kommunals yrkesgrupper arbeta hemifrån, som många tjänstemän vid lättare sjukdom kan göra. Arbetsuppgifter som omsorg om äldre, att köra bussen eller att ta hand om barnen i förskolan eller på fritids kan inte utföras på distans. Många av medlemmarna i Kommunal har därtill relativt låga inkomster.

Som räkneexemplet tydligt visar kan karensavdraget för den som lever på marginalen bli extra kännbar och kan leda till att pengarna inte räcker till månadens sista matkasse. Vi kan knappast kalla det en försäkring värdig ett välfärdsland om en arbetare inte har råd att vara sjuk en enda dag.

Pandemin blottade de allvarliga samhällseffekterna av karensen

Frågan om karensen handlar inte bara om en enorm orättvisa för individen och alla-vi-som-inte-jobbar-hemma-kollektivet. Den är även djupt problematisk ur ett samhällsperspektiv. Den nuvarande utformningen av karensavdraget driver arbetstagare till att gå till jobbet trots att de är sjuka. Det kallas för sjuknärvaro och innebär att en person går till arbetet trots att hon bedömer att hon på grund av sitt hälsotillstånd borde stanna hemma. Detta medför inte bara en risk för arbetskamraterna på arbetsplatsen, utan även för resten av allmänheten.

Särskilt allvarligt är det om den som går till jobbet sjuk har ett kontaktyrke och riskerar att sprida smitta vidare. Kommunals medlemsundersökning från 2021 visar att fyra av tio medlemmar gått till arbetet de senaste 12 månaderna trots att de varit sjuka.

Men den djupa orättvisan för Kommunals medlemmar och resten av LO-kollektivet stannar inte vid att man inte kan jobba hemifrån när man är förkyld. Nej, i många yrken riskerar man dessutom att smittas på jobbet. Det avdrag på lönen som görs vid sjukfrånvaro utöver karensavdraget är redan en betydande självrisk. Sjukfrånvaron kan därtill många gånger härledas till brister i arbetsmiljön. Av det skälet är det inte annat än rimligt att den utökade självrisken i form av karensavdraget delas med arbetsgivaren.

Socialdemokraterna har återigen en chans att visa handlingskraft i karensfrågan

Under pandemin visade den socialdemokratiskt ledda regeringen initiativförmåga och man såg och agerade på de negativa effekterna av att folk gick till jobbet trots att de var sjuka. En ersättning för karensavdraget infördes tillfälligt. Nu har vi ett förslag om karenstak på regeringens bord som inte i någon mening utgör det skydd som ett fullständigt avskaffande av karens skulle erbjuda. Det är dags för Socialdemokraterna att visa att ni står på arbetarnas sida och gå till val på ett avskaffande av karensavdraget.

Kraften i LO-kongressens applåder borde få Socialdemokraterna att lyssna. För Kommunals medlemmar är karensen en avgörande fråga. Magdalena Andersson, lyssna på LO, lyssna på välfärdens arbetare. Vi ses vid valurnan den 13 september 2026.