Sektion privat: Vård Omsorg

Välkommen till sidan för sektion Vård Omsorg/privat! Den här sektionen är för dig som arbetar med ett yrke inom sektionens område - hälsa, vård, omsorg och personlig assistent och har en privat arbetsgivare. Sidan är under uppbyggnad och fylls på allt efter som processen mot en ny sektion fortskrider.

Bild på några av de yrken som sektionen ansvarar för
Bilden visar några av de yrken sektionen ansvarar för
Foto: Kommunal

Mina sidor

Vi vill redan nu be dig som läser här på sidan gå in på Mina sidor och kontrollera att dina uppgifter där är korrekta. All information som sänds ut från avdelningen samt flytten från den gamla till den nya sektionen, utgår från uppgifterna där. Du loggar enkelt in med ditt bank-ID! 

Om den nya sektionsorganisationen för avdelning Skånes medlemmar med privata arbetsgivare

Den 15 december 2022 markerade en betydelsefull milstolpe för Kommunal när förbundsstyrelsen fattade beslutet att omstrukturera sektionsorganisationen för privatanställda medlemmar inom Kommunal. Den nya strukturen innebär en betoning på tydligare representation och bättre anpassning till behoven hos medlemmar som arbetar hos privata arbetsgivare. Denna förändring är ett led i att möta de utmaningar och behov som framkommit i medlemsundersökningar och reflekterar Kommunals engagemang för att stärka fackligt arbete inom den privata sektorn. Från och med den första december 2023 började avdelning Skåne att ta över hanteringen av frågor från medlemmar och förtroendevalda med privata arbetsgivare. Arbetet med det sker sedan successivt under våren 2024.  

För att läsa mer om den nya sektionsorganisationen för medlemmar med privata arbetsgivare i Skåne, använd länken Omorganisation för avdelning Skånes medlemmar med privat arbetsgivare | Kommunal

Bildandet av ny sektion - steg för steg

För att en ny sektion ska bildas krävs ett antal formella steg. För Kommunals del är dessa steg

  1. Avdelningsbeslut på att en ny sektion ska bildas och när. 
  2. Avdelningen utser en interimsstyrelse som ansvarar och organiserar själva bildandet av sektionen. Interimsstyrelsen fungerar även som den blivande sektionens valberedning. 
    Interimsstyrelsen fastställer hur nomineringsförfarandet till den nya sektionens styrelse ska se ut.
  3. Den blivande sektionens blivande medlemmar meddelas när det är dags att börja nominera till posterna till den nya sektionens styrelse. 
  4. Ett digitalt nomineringsmöte hålls.
  5. Ett fysiskt nomineringsmöte hålls. Vid det fysiska nomineringsmötet fastslås vilka samtliga nominerade är. Efter detta möte är det inte längre möjligt att nominera någon till styrelseuppdrag. 
  6. Den blivande sektionens blivande medlemmar meddelas när det är dags att börja nominera till posterna till den nya sektionens styrelse. 
  7. Interimsstyrelsen/valberedningen intervjuar de nominerade för att kunna lägga förslag vid det kommande konstituerande årsmötet, vid vilket den ordinarie styrelsen ska väljas. 
  8. Den blivande sektionens blivande medlemmar meddelas när det är dags att börja nominera vilka som ska ingå i valberedningen för den nya sektionen.  
  9. Inbjudan till årsmöte skickas ut till samtliga blivande medlemmar i den nya sektionen. 
  10. Det konstituerande årsmötet hålls, vid vilket valberedningen redogör för vilka deras förslag till styrelsemedlemmar är. De närvarande röstberättigade medlemmarna väljer ny styrelse och den nya sektionen är bildad. 

Interimsstyrelse

Innan sektionen bildas formellt behöver någon ansvara för och organisera själva bildandet av sektionen. Den eller de som gör det är en interimsstyrelse. Ordet interim är latin och betyder "tills vidare". Det är alltså en styrelse i väntan på den riktiga styrelsen. Interimsstyrelsen fungerar också som valberedning för kommande ordinarie styrelse.  Interimsstyrelsen för blivande sektion Vård Omsorg/privat och de adjungerade har utsetts av avdelning Skånes ledningsgrupp. Interimsstyrelsen följer stadgarna antagna på kongressen 2022 och valberedningsinstruktionen. Interimsstyrelsen ser ut enligt följande:  Jenny Nilbecker, ordförande; Patrik Wetterup och Ida Lombard, ordinarie ledamöter; Jessica Öien, suppleant; Martina Karlsson och Genc Zenuni, adjungerade. 

Nu är det dags att nominera vem eller vilka du tycker ska ingå i din nya sektions valberedning!

Valberedningens roll i demokratin

Valberedningen är en av hörnstenarna i den demokratiska processen inom Kommunal. Genom sitt arbete säkerställer valberedningen att sektionsstyrelsen representerar medlemmarnas intressen och att det finns en mångfald av kompetenser, erfarenheter och perspektiv i beslutsfattandet.

Tre centrala funktioner

Valberedningen fyller tre centrala funktioner i den demokratiska processen.

  1. Representativitet - Valberedningen ska verka aktivt och föreslå kandidater som speglar medlemskåren. Den ska ta Kommunals värderingar utifrån stadgarna i beaktande. Den ska också se till vilken kandidat som bäst uppfyller de behov styrelsen har, snarare än att se till exempelvis popularitet. Det här stärker styrelsens legitimitet och skapar förtroende i organisationen.
  2. Demokratisk process - Genom att erbjuda ett öppet och inkluderande nomineringsarbete säkerställer valberedningen att alla medlemmar erbjuds möjlighet att engagera sig och påverka vilka som företräder dem. Det här motverkar slutna processer och främjar transparens.
  3. Framtidsfokus - Genom att identifiera och föreslå kandidater med både erfarenhet och nya idéer bidrar valberedningen till att sektionen kan utvecklas och anpassas till medlemmarnas behov över tid.

Valberedningen är med andra ord inte enbart en administrativ funktion eller någonting på ett papper, utan en central kugge och en aktiv garant för att den demokratiska processen fungerar på riktigt. Genom sitt arbete möjliggör den att medlemmarnas röster hörs och att sektionen blir representativ, relevant och starkt rustad.

Vad innebär det att vara valberedare?

  • Du som valberedare har ett intresse av att Kommunal ska representera medlemskåren.
  • Du ser värdet av att människors olikheter kompletterar varandra och strävar efter att bilda ett bra lag för sektionens ledning.
  • En viktig uppgift för valberedningen är att föreslå ett beslutande led som är representativt för medlemskåren. Valberedningen ska därför kunna arbeta fram ett väl förberett förslag och presentera det för medlemmarna. 
  • Du har hög integritet för valberedningens arbete och värnar om att valberedningens arbete förs under sekretess för tredje person.


Vad gör du som valberedare?

  • Du bereder förslag till kandidater för de stadgeenliga valen som årsmötet ska genomföra. 
  • Du genomför intervjuer och föreslår kandidater till sektionsordförande; sektionsstyrelseledamöter, sektionsstyrelsesuppleanter, representantskapsledamöter och ersättare.
  • Du beskriver valberedningens arbete som genomförts samt presenterar nomineringar och valberedningens förslag för årsmötet.


Vad har du för mandat och stöd i ditt uppdrag?  

  • Du får stöd från sektionen i att få fram de uppgifter som valberedningen är i behov av.
  • Du har stöd i valberedningens instruktioner och stödmaterial för att underlätta valberedningens arbete. 
  • Du som är ny ledamot i valberedningen får gå Kommunals valberedningsutbildning.


Hur lång är mandatperioden? 

Valberedningen väljs på sektionens årsmöte och mandatperioden är 2 år. 

Det finns två sätt att nominera på

Det finns två sätt att nominera dig själv eller någon du tror passar till valberedningen;

Via formuläret nedan
Sista dag för nominering via formuläret är 6 januari klockan 12:00. 

Via brev
Sista dag för nominering via brev är 6 januari klockan 12:00.

Att: Valberedingen för privatsektionerna
Kommunal avdelning Skåne
Box 4111
227 22 LUND

Årsmöte 

Det är vid årsmötet i februari 2025 sektionen formellt bildas och styrelsen tillsätts. Du som kommer att tillhöra sektion Vård Omsorg/privat kommer att få en inbjudan under december-januari 2025. Årsmötet kommer att hållas i Medlemmarnas hus, avdelning Skåne, Förhandlingsvägen 2 i Lund. Vid årsmötet lägger valberedningen fram sina förslag på vilka de förordar till de olika förtroendeuppdragen. På årsmötet väljs sedan de som ska företräda medlemmarna i sektionen under den mandatperiod de är valda. 

Frågor & svar om nomineringar till styrelseuppdrag

Kan en medlem med privat arbetsgivare bli nominerad till styrelseuppdrag för sin nuvarande sektion?

Nej. En medlem med privat arbetsgivare kan inte bli nominerad till styrelseuppdrag för sin nuvarande sektion. Alla medlemmar med privata arbetsgivare kommer att omfattas av sektionsförflyttningen till de nya privatsektionerna i början på 2025. 

Undantag för medlemmar som är anställda i kommunala bolag som ägs av en eller flera kommuner. Lista på dem ska finnas hos varje sektion. Dessa medlemmar kan nominera och nomineras som tidigare i sina nuvarande sektioner. 

Vad händer med de styrelseuppdrag en medlem med privat arbetsgivare har i dag för sin nuvarande sektion, efter sektionsflytt i början av 2025??

Samtliga styrelseuppdrag en medlem med privat arbetsgivare har för sin nuvarande sektion, upphör i samband med sektionsförflyttningen i början av 2025. 

Jag är representantskapsledamot och har en privat arbetsgivare. Vad händer med mitt uppdrag efter sektionsflytten i början av 2025?

Ditt uppdrag som representantskapsledamot fortlöper som tidigare utan avbrott. Det är personligt och inte kopplat till din nuvarande eller blivande sektion. 

Jag vill börja/fortsätta engagera mig i min nya sektion efter sektionsflytten 2025. Hur gör jag då?

Du som vill börja engagera dig/redan är engagerad men vill fortsätta med ditt engagemang genom styrelseuppdrag, nominerar dig själv via formuläret nedan.  

Hur nominerar jag mig själv eller någon jag tycker passar, till styrelseuppdrag för den nya sektionen?

Det finns fyra sätt att nominera dig själv eller någon du tror passar som förtroendevald - antingen i sektionsstyrelsen eller som representantskapsledamot, nämligen;

1.) Via formuläret nedan
Observera att sista dag för att anmäla via formuläret är den 18 november 2024 klockan 12:00.  

2.) Via brev
Observera att brevet måste vara avdelningen tillhanda senast den 18 november klockan 12:00. Brevet adresseras enligt nedan:  

Att: Valberedningen för privatsektionerna
Kommunal avdelning Skåne
Box 4111
227 22 LUND

3.) Vid det digitala nomineringsmötet 
Den 12 november 2024 klockan 17:00. Inbjudan till mötet kommer via e-post och sms.  

4.) Vid det fysiska nomineringsmötet 
Den 19 november 2024 klockan 17:00. Inbjudan till mötet kommer via e-post och sms. 

Nomineringsformulär till den nya sektionens valberedning

Här anger du ditt eget namn oavsett om du nominerar dig själv eller någon annan.
Här anger du vem du nominerar. Om du nominerar dig själv skriver du i ditt namn, om du nominerar någon annan är det centralt att denne är tillfrågad OCH har accepterat nomineringen!
Medlemsnumret återfinns på Mina sidor. Du anger antingen ditt eget (om du nominerar dig själv) eller för den person du nominerar (om du nominerar någon annan).
Här anger du antingen din egen e-postadress eller till den du nominerar.
Här anger du antingen ditt eget mobilnummer eller till den du nominerar.
Här anger du antingen din egen huvudsakliga arbetsgivare eller den du nominerars arbetsgivare.
Här anger du antingen din egen huvudsakliga arbetsplats den du nominerars huvudsakliga arbetsplats.

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.

Kategorier

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar