Avdelning Skånes nyhetssida

Välkommen till avdelning Skånes nyhetssida. Här kan du läsa nyheter publicerade i kronologisk ordning där senast publicerad kommer överst. Nyhetssidan har skapats till följd av att avdelningens Facebookkonto för närvarande ligger nere.

Avdelning Skånes nyhetssida
Foto: Kommunal

”Över en miljon minuter har gått sedan politikerna lovade stoppa minutstyrningen”

2024-05-28

Politikerna lovar att minutstyrningen i hemtjänsten ska bort, men ingenting händer. Det är dags att börja räkna varje minut som går innan politikerna stoppar den för alltid. Det är dags att de ger förtroende till oss som arbetar i hemtjänsten, skriver undersköterskan Kate Wallace. Läs Kate Wallaces debattartikel om minutstyrningen i hemtjänsten, i Kommunalarbetaren

Viktig information gällande Kommunals avtals- och organisationsområde Grön sektor

2024-05-24

Den 20 maj kl. 13:00 klubbade LO:s kongress en ny organisationsplan. Det innebär att förslaget om att flytta vissa kollektivavtal inom grön sektor från Kommunal till andra LO-förbund nu är ett officiellt beslut. För att läsa mer om vad beslutet innebär och vilka det berör, läs mer genom att följa länken här: Grön sektor - viktig information

Kommunal Skåne i tystnad för dem som dog på jobbet

2024-04-28

På Workers memorial day manifesterade företrädare från Kommunal Skåne på elva orter i länet. Företrädarna stod tysta en minut för varje medmänniska som förlorade livet på jobbet under 2023.

Förra året dog 65 medmänniskor i arbetsplatsolyckor. Ett sorgligt och tragiskt år för Sveriges arbetsplatser och för enskilda människor och deras nära och kära. Kommunal Skåne har under Workers memorial day manifesterat på elva orter i länet, Lund, Trelleborg, Malmö, Eslöv, Landskrona, Helsingborg, Ängelholm, Hässleholm, Kristianstad, Simrishamn och Ystad. Manifestationens syfte var att hedra dem som dog på jobbet och att uppmärksamma vikten av aktivt arbetsmiljöarbete.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik tar jobbet många fler liv. Cirka 3 000 människor varje år dör på grund av slitningar på kropp och själ.  Bara jobbstress kräver drygt 700 människoliv varje år.

Så mycket sker i skymundan. Utan stora rubriker eller massiva insatser. Det är den dagliga, utdragna dåliga arbetsmiljön som kostar flest liv och vi behöver se hela bildens alla perspektiv.

• Vi i Kommunal Skåne vill värna skyddsombuden och deras viktiga och ansvarsfulla uppdrag.
  • Vi i Kommunal Skåne vill stoppa alla politiska angrepp mot skyddsombuden.
  • Vi i Kommunal Skåne vill att landets samtliga arbetsgivare tar arbetsmiljöfrågorna på allra största allvar.

I september 2023 fick Arbetsmiljöverket uppdrag av regeringen att utreda på vilka sätt skyddsombuden ska väljas och verka. I uppdraget, som ska redovisas den 30 april står:

Skyddsombuden har en viktig roll i att skapa säkra och trygga arbetsplatser och företräder alla arbetstagare på arbetsplatsen, oavsett om skyddsombuden respektive arbetstagarna har en facklig tillhörighet eller inte.

Vi anser att politiken ska hålla sig borta från skyddsombuden. Uppdraget kräver en större tillhörighet - den fackliga. Det är där skyddsombuden kan få skydd enligt förtroendemannalagen, det är där de får stöd i kniviga situationer och det är där de delar erfarenheter med andra med samma uppdrag. Ett skyddsombud sitter inte arbetsgivarens knä.  Ett bra skyddsarbete i samverkan utvecklar verksamheterna och skapar en god arbetsmiljö.

Uttalande från Kommunal Skånes representantskap 2024-04-25

2024-04-25

2023 blev ett mörkt år. Ett år då 65 arbetstagare dog på sitt arbete. Händelserna kallas arbetsplatsolyckor och rymmer allt från fallolyckor till våld och till så kallad förlorad kontroll av till exempel fordon eller maskin.

Bild från avdelning Skånes representantskapsmöte
Foto: Karin Jacobsson

Vi kallar det bristande arbetsmiljö. Vi kallar det bristande respekt för arbetstagarnas säkerhet. Vi kallar det för nonchalans och okunnighet.

Ser vi över en tioårsperiod har 380 människor dött på jobbet och då är det bara toppen av ett isberg. Siffran rymmer ”bara” de så kallade olyckorna. För egentligen är det många, många fler som mister livet på grund av jobbet - cirka 3 000 per år enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Då handlar det inte om de akuta händelserna. I stället är det år av slitage på kropp och själ. Enbart jobbstress kräver drygt 700 människoliv varje år och ny forskning visar att vart 20e suicid har samband med arbetsrelaterad mobbning.

I uppdraget, som ska redovisas den 30 april står:
Vi anser att politiken ska hålla tassarna borta från skyddsombuden. Uppdraget kräver en större tillhörighet - den fackliga. Det är där skyddsombuden kan få skydd enligt förtroendemannalagen, det är där de får stöd i kniviga situationer och det är där de delar erfarenheter med andra med samma uppdrag. Ett skyddsombud sitter inte arbetsgivarens knä.  Ett bra skyddsarbete i samverkan utvecklar verksamheterna och skapar en god arbetsmiljö.

• Vi Kommunal Skåne vill värna skyddsombuden och deras viktiga och ansvarsfulla uppdrag.
  • Vi Kommunal Skåne vill stoppa alla politiska angrepp mot skyddsombuden.
  • Vi Kommunal Skåne vill att landets samtliga arbetsgivare tar arbetsmiljöfrågorna på allra största allvar.

Avdelning Skånes representantskapsmöte har gått av stapeln

2024-04-26

163 ledamöter i Kommunal Skånes representantskapsmöte, ombudsmän, tjänstemän samt chefer i avdelning Skåne samlades i torsdags, den 25 april, för vårens representantskapsmöte på Sundspärlan i Helsingborg.

De 163 ledamöterna röstade fram ett antal nya förtroendevalda;

Vice ordförande i Kommunal avdelning Skånes avdelningsstyrelse, mandatperiod om två år
Veton Kalici, Malmö/Förskola Skola

Ordinarie ledamöter i Kommunal avdelning Skånes avdelningsstyrelse, mandatperiod om två år
Denis Iljazi, Trafik/Grön sektor