Foto: Scandinav

Din rätt till rättigheter

För dig som jobbar som personlig assistent

Att jobba som personlig assistent eller i en liknande yrkesroll kan vara lika belönande som utmanande. En av dessa utmaningar kan vara att du är anställd i en alldeles för lång visstidsanställning, vilket påverkar möjligheterna till att skapa trygghet i tillvaron. En annan utmaning är att brukarens rättigheter kan inkräkta på arbetstagarens rättigheter.

Kommunal kämpar för att alla personliga assistenter får den trygga anställningen de förtjänar. Med ett starkt och enat fack skapar vi förutsättningar för en bättre verklighet.

Vad gör Kommunal för att skapa rimligare villkor?

Genom åren har Kommunal drivit ärenden för enskilda medlemmar som av mer eller mindre godtyckliga anledningar blivit av med sina anställningar. Syftet har varit att pröva och tänja kollektivavtalet i ett försök att ställa högre krav på arbetsgivaren innan arbetsgivaren väljer att säga upp en personlig assistent. Resultatet av detta jobb är att konsekvenserna för en felaktig uppsägning kan bli mer kännbar för arbetsgivaren.

Björn och Andi rimliga villkor

Behöver du stöd?

Som medlem i Kommunal kan vi hjälpa dig om problem uppstår med din arbetsgivare, om du behöver expertråd kring ditt yrke eller har frågor om ditt avtal. Kontakta Kommunal Direkt eller din sektion för rådgivning.

Bli medlem!

Värva en kollega

Värva en arbetskamrat eller vän! Då får du som är medlem som värvar ett presentkort från GoGift på 200 kronor.