Regeringen backar om försämrad sjukförsäkring

Regeringen har lyssnat på remissinstanserna och erkänner att mer tid behövs för att utvärdera effekterna av sjukförsäkringens regelverk som infördes 2021–2022. Förbundsordförande Malin Ragnegård vill tacka alla som delade sina berättelser om sjukförsäkringen för att stoppa regeringens planerade försämringar.

Malin Ragnegård med en bunt papper.
Den 1 juli i år lämnade förbundsordförande Malin Ragnegård över 945 insamlade berättelser till Socialdepartementet, om hur en försämrad sjukförsäkring slår mot vanligt folk.
Foto: Kommunal.

Nästan tusen starka vittnesmål om hur avgörande det är med trygghet vid sjukdom och vad som händer när den tryggheten rycks bort, har kommit in.

- Samtidigt som det gör mig förkrossad att höra om så många fall där försämringarna har försämrat livskvalitén drastiskt, så gör det mig rörd att se att så många har delat med sig av sin berättelse, säger Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

Det lönade sig att protestera – regeringen backar från införandet av en försämring i sjukförsäkringen. Men vi ser inga förbättringar heller och vi måste fortsätta hålla ett vakande öga. Nya förslag på försämringar kan dyka upp.

- Tills vidare fortsätter vi kampen för att avskaffa karensavdraget. Det är en orättvis klasslagstiftning som Sverige är ensamt om i Norden. En straffavgift för den som sköter sig och inte går sjuk till jobbet.  Det är dags att slopa karensen!