Nu är det enklare för kockar att validera sig

Inom besöksnäringen är det stor efterfrågan på arbetskraft och behovet av personer med branschutbildning ökar. UHR (Utbildningsrådet för hotell och restauranger) har tillsammans med Kommunal tagit fram en uppdaterad valideringsmodell för yrkesrollen kock.

Besöksnäringen är en bransch i förändring, där även valideringsmodellen behöver utvecklas för att möta branschens krav. UHR och Kommunal har tillsammans uppdaterat valideringsmodellen för kockar som nu är mer effektiv och användarvänlig. Validering för kockar tar fyra dagar att genomföra och där ingår kartläggning, praktisk och teoretisk prövning. Genom en ny stödjande digital plattform blir det också enklare att genomföra valideringen.

Validering innebär att få din kompetens och kunskap formellt erkänd inom ditt yrke. Att validera sig handlar om att få bättre utveckling på jobbet, som kan öppna upp för nya möjligheter och förbättrad löneutveckling.

Låter det intressant? Läs mer om valideringsmodellen för kockar på UHR:s hemsida.