Gemensamt ansvar riskerar bli allas problem - yrkesgrupper på kollisionskurs
Det var en artikel i facktidningen Vi lärare som tände gnistan hos de fackliga företrädarna Sara Persson och Sara Jönsson i Lund. Frågan är vem som ska städa på förskolan och det handlar inte om den övergripande städningen, den utförs av lokalvårdare. Nej, det handlar om vem som ska torka av bord och stolar, vem som ska se till att skötborden har en ok hygienisk nivå och det handlar om vem som ska dammsuga mattor och möbler.
Förskolelärarnas fack Sveriges lärare – säger att det inte är de som ska utföra sysslorna. Kommunal säger det samma.
Sånt här skapar som en tyst osämja i arbetslagen på förskolorna. Var ska det sluta om vi håller på så här?, säger Sara Jönsson som är arbetsplatsombud på sin arbetsplats i Lund.
I Lunds kommun står det i de styrande dokumenten att pedagogisk personal ska ansvara för att torka av vardagsytor. Det är ett gemensamt ansvar. Ingen yrkesgrupp pekas ut. Det är lika för alla. Ändå finns det förskolor där förskolelärare anser att det inte är deras arbetsuppgift.
Jag blir mest ledsen över att man ser på barnskötare och kollegor på det sättet, att det kan de göra, säger Sara Jönsson.
Men Sveriges Lärare driver frågan stenhårt. Förskolelärare ska inte städa. De ska undervisa. Men om det bara arbetar förskolelärare på en avdelning? Vem ska göra de arbetsuppgifterna då? resonerar Sara och Sara.
Vi har hört det här tidigare. Men det har inte framförts så klumpigt som i artikeln i Vi lärare där de pekar ut att vi som är barnskötare ska städa eftersom vi tillhör samma fackförening som lokalvårdarna. Ska vi köra buss då också? Eller släcka bränder?
I Hök AB som är det kollektivavtal som barnskötarna omfattas av står ingenting om arbetsuppgifter. Sådant regleras i arbetsgivarnas arbetsbeskrivningar. Och i Lund görs det ingen skillnad kring vem som ska sköta de kringuppgifter som finns.
Ett av problemen är att kringuppgifter läggs på om och om igen utan att något tas bort. Klart att det blir pressat då, säger Sara Persson.
I vardagen handlar det om de till synes osynliga arbetsuppgifterna. De som ”någon” ska göra. Och när denna någon bli oklar riskerar det att skapas konflikter.
Jag tycker att det är tråkigt när sådana här saker dras till sin spets. Vi ska jobba som ett arbetslag med fokus på barnen och många av arbetsuppgifterna kan göras tillsammans med barnen som ett undervisningstillfälle, säger Sara Persson.