Förhandlingar med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation fortsätter

Kommunal och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation fortsätter förhandlingar om löneavtal för Svenska kyrkan. Avtalssekreterare Johan Ingelskog sitter med i förhandlingarna som pågår fram till skärtorsdagen.

Johan Ingelskog, avtalssekreterare.
Foto: Kommunal

Strax innan årsskiftet valde Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation att säga upp avtalet med Kommunal och andra fackförbund. Nu pågår förhandlingar kring omställningsavtal och löneavtal mellan Kommunal och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Vad gäller i förhandlingarna som rör medlemmarnas löner?

– Det vi gör nu är att vi sitter och förhandlar vårt löneavtal, vi är överens med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation att vi ska förhandla fram till skärtorsdagen. Målet är att vara klara med förhandlingarna under april. När vi väl har tecknat ett nytt avtal så kommer lönerna att höjas från och med 1 april och betalas ut retroaktivt. Så länge förhandlingarna pågår löper det gamla avtalet på, däremot får man alltså vänta med löneökningar till ett nytt kollektivavtal är tecknat, säger Johan Ingelskog.

– Vi har givetvis kontinuerlig avstämning med vår delegation, utifrån vad vi får för mandat från de att förhandla helt enkelt. Vi är fast beslutna att medlemmarna inom kyrkan ska få likvärdiga löneökningar som alla andra medlemmar i Kommunal, det är vårt huvudfokus.

Omställningsavtal som förhandlas parallellt - vad gäller?

Parallellt med löneavtalet pågår även förhandlingar om omställningsavtalet med Svenska kyrkan.

– Vad vi bland annat vill uppnå är ett omställningsavtal som är likvärdigt det vi har med SKR, Sveriges kommuner och regioner, och Svenskt Näringsliv. Det vill säga att man under sitt arbetsliv ska kunna yrkesutveckla sig, både på kort sikt men också att man via statens försorg ska kunna plugga under ett år efter sju års anställning, säger Johan Ingelskog.

– Det är också viktigt för oss att det nya omställningsavtalet för Svenska kyrkan omfattar visstidsanställda på ett tydligare sätt, precis som det gör på andra omställningsavtal vi hittills har tecknat.

Förhandlingarna fortsätter fram till påsk och information kommer att uppdateras löpande. Håll utkik och uppdatera gärna dina kontaktuppgifter på Mina sidor för att inte gå miste om viktig information.