Fackligt teamwork ledde till höjd bemanning i äldreomsorgen i Skara!
Kaos, teknikstrul, hög arbetsbelastning och hot präglade det nyöppnade äldreboendet Teglagården i Skara. Men med huvudskyddsombudet Annelei Svensson i spetsen och ett starkt teamwork bland personal och skyddsombud har arbetsmiljön blivit bättre. Och tack vare det står nu alla äldreboenden i kommunen inför en förbättrad framtid.
När det stora moderna äldreboendet Teglagården öppnade i Skara i oktober 2023 blev det snabbt kaos. Arbetsmiljöproblemen hade hopat sig redan inom en månad. Medarbetarna vittnade om låg bemanning, inga raster, hög arbetsbelastning och en ökad risk för hot och våld. Larmsystemen i boendet strulade samtidigt vilket också förvärrade situationen. Personalen skrev över 400 tillbud.
Begärde åtgärder - kommunen fick vite
I december 2023 ingrep Kommunals huvudskyddsombud Annelei Svensson. Hon lade en 6:6a, vilket är en begäran om åtgärder av risker i arbetsmiljön, till Arbetsmiljöverket. Detta är ett verktyg som ett skyddsombud eller huvudskyddsombud kan ta till om inte arbetsgivaren åtgärdar påvisade brister i arbetsmiljön. Det fick Arbetsmiljöverket att uppmärksamma situationen. Men trots en inspektion i februari 2024 dröjde konkreta åtgärder från arbetsgivaren Skara kommun. När Arbetsmiljöverket senare förelade kommunen med vite på 200 000 kronor för brister kopplade till hot och våld och hög arbetsbelastning började processen för förändring äntligen att ta fart.
Bemanningen höjs nu över hela kommunen
Kommunen tog sitt ansvar och från att ha legat på en nivå motsvarande 0,63–0,67 anställda per brukare har bemanningen på kommunens alla äldreboenden nu höjts till mellan 0,70 och 0,80, beroende på enhet. Nattpersonalen har utökats från sex till sju medarbetare per natt.
– Det här är teamwork! Jag hade aldrig orkat hålla i detta utan stödet från alla kollegor. Vi hjälptes verkligen åt. Alla skrev tillbud, alla pratade och lyfte problemen, säger Annelei Svensson, huvudskyddsombud och en av de drivande krafterna bakom förändringarna.
– Det är en stor skillnad. Till exempel har vi på vissa enheter gått från två till tre medarbetare, vilket har gjort arbetsmiljön mycket bättre, säger Annelei.
Tillbuden inom äldreomsorgen har också minskat sedan förändringarna gjorts. Trots det finns fortfarande utmaningar kvar på vissa enheter, där rapporteringen om arbetsmiljörisker fortsatt är hög.
Ny kompetens och bättre struktur
Utöver den förstärkta personalstyrkan ska många andra åtgärder genomföras. Bland annat kompetenshöjande utbildningar inom hot och våld för personalen. Man ska även börja arbeta med att tydliggöra arbetsuppgifterna genom att använda AKR (använd kompetensen rätt). Man har också startat arbetsgrupper i hela äldreomsorgen där personalen är med och kartlägger vilka arbetsuppgifter som görs under dygnet. Efter förändringarna är cheferna också mer närvarande på enheterna vilket personalen upplever är positivt.
Kommunen har som ett led i att förbättra arbetsmiljön även haft ett pilotprojekt under drygt ett år där man testat att införa helgtjänster. Ett projekt som blir permanent från januari 2025. I helgtjänsterna har arbetsgivaren sänkt arbetstidsmåttet ifrån 32 timmar per vecka till 30 timmar per vecka. Helgtjänsten innebär att medarbetarna arbetar fredag till måndag och sedan är lediga resten av veckan. En modell som uppskattas av personalen som testat.
Hur känns det nu?
– Vi är glada! Vi känner att våra röster blivit hörda och arbetsmiljön har blivit bättre. Nu handlar det om att fortsätta arbeta systematiskt med arbetsmiljön och använda kompetensen rätt, säger Annelei.
– Det har varit en lång och tuff resa, men det har varit värt det. Förhoppningsvis kan vårt arbete inspirera andra kommuner att våga satsa på sin personal och arbetsmiljö, avslutar Annelei.