Den 1 maj gick jag i tåget samt hade förmånen att få vara en av talarna i Borgholm, där jag bland annat lyfte behoven av ökade resurser i välfärden. Fler kollegor, slopat karensavdrag och bättre arbetsmiljö.

1 maj i Borgholm
Borgholm. 1 maj 2024.
Foto: Kommunal

Kamrater,

Det är en förmån att få möjlighet att vara här tillsamman med er på första maj!
Det är härligt att vara bland vänner, i gemenskap för jämlikhet och demokrati.

För mig som avdelningsordförande i Kommunal Sydost är det en styrka att vi tillsammans står upp för arbetarkvinnorna i välfärden.
Där saknas fortfarande mycket av den rättvisa och jämlikhet som vi tågar för idag. Med en arbetsmiljö och villkor som leder till att de sliter ut sig, stressar sönder sig på jobbet. Det är kvinnor som dominerar i sjukskrivningsstatistiken, och det är utmattningssyndrom som är den vanligaste diagnosen.

Arbetsgivarna måste kliva fram - ta taktpinnen och ta sitt ansvar för arbetsmiljön!
Arbetsmiljölagstiftningen måste skärpas för att den psykosociala arbetsmiljön ska kunna säkras!
Och för att faktiskt alla de som går till jobbet varje dag också ska komma hem från sitt jobb efter avslutat arbetspass, hem till sina familjer, sina när och kära. 63 arbetare dog på sitt jobb förra året – det är helt oacceptabelt- ingen ska behöva riskera sitt liv för sitt jobb.

Våra välfärdssystem står inför fler utmaningar. På den konservativa högerregeringens bord ligger just nu ett utredningsförslag om att återigen införa en sluttid i sjukförsäkringen - det som tidigare kallats för stupstock.
Vi i LO-förbunden står tillsammans och säger det som många fler än oss, 1,4 miljoner arbetare även tänker: släng den där utredningen i papperskorgen- ingen blir friskare av att bli fattigare!

Vi behöver istället trygga välfärdssystem som finns där när vanligt folk behöver dem - och ett sådant steg åt rätt håll vore att en gång för alla ta bort karensavdraget. Våra nordiska grannländer har redan giort det, så vad hindrar att vi i Sverige går samma väg?

Vi ser fram emot att detta blir en av de viktigaste valfrågorna i valrörelsen 2026 från vårt eget arbetarparti – Socialdemokraterna.
För utan välfärdsarbetare på plats på sina jobb så stannar stora delar av vårt samhälle:

Om inte lokalvårdaren på sjukhuset kommer till sitt jobb då kan inte läkaren operera
Om inte busschauffören i kollektivtrafiken kommer till jobbet då kommer inte den pendlande läraren till sitt jobb
Om inte barnskötaren i förskolan kommer till jobbet då är det många föräldrar som inte heller kan gå till sina jobb
Om inte undersköterskan i hemtjänsten kommer till jobbet då är det många anhöriga som inte heller kan gå till sina jobb

Viktiga jobb kräver också viktiga resurser och kloka prioriteringar Nu måste det en gång för alla bli ett slut på att välfärden är så underbemannad, underprioriterad och underfinansierad. Det är helt orimligt att regeringen pratar om beredskap för kris och krig, samtidigt som de låter vård, omsorg, förskola och skola nedmonteras och urholkas. Det är orimligt att prata om att bryta nyrekrytering till gängbrottslighet och samtidigt montera ner det som bygger trygghet för unga och skapar trygghet.

Det som behövs i välfärden är ökade resurser:
•    Tillräckligt med kollegor för att täcka upp när något oväntat händer.
•    Tillräckligt med kollegor för att täcka upp när något väntat händer.
•    Personal med rätt utbildning och verktyg för att kunna göra sitt proffsiga arbete på bästa sätt.

Det här är kunskap som redan finns.

Och det finns lösningar:
Öka bemanningen- det skapar trygghet för både medarbetare och omsorgstagare.

Vänner,
Tänk inte på första maj som en tradition.
Tänk på det som en frontlinje där vi står tillsammans sida vid sida!
En enad arbetarrörelse med samlad kraft - vi kan förändra och förbättra tillsammans.
Idag tänker jag särskilt på den pågående konflikten som IF Metall driver för att teckna kollektivavtal på Teslas verkstäder.
Den har pågått länge men vi i LO-förbunden backar varandra och står där varje dag och det kommer vi fortsätta göra.
Som en enad fackföreningsrörelse vet vi att denna strid inte bara handlar om Tesla utan berör alla oss arbetare – det handlar om att svenska villkor ska gälla på svensk arbetsmarknad.

Varje arbetare förtjänar trygga villkor.
Tillsammans bygger vi ett starkare och rättvisare Sverige!
Med kollektivavtal för alla!

Kamrater,
Om en dryg månad, den 9 juni, har vi ett enastående tillfälle att göra våra fackliga röster hörda, när det är val till Europaparlamentet.

Vår möjlighet att med vår rösträtt motverka de mörka krafterna i Europa.
När högerextremism och främlingsfientlighet sprider ut sig. När kvinnors och arbetares rättigheter urholkas då motar vi det genom att använda vår röst.
Så det här är en uppmaning till var och en här i Borgholm idag:

Gå och rösta.
För jämlikhet,
För jämställdhet
Och för demokrati!

Du har chans att kryssa en kompis, en undersköterska. Kommunals egen kandidat, Lina Jörnkrans, jobbar som undersköterska och är fackligt förtroendevald
och politiker i Sölvesborg och Region Blekinge. Lina kommer att kämpa för ett Europa som är bra för oss arbetare, där vi står upp för en trygg välfärd och kvinnors rättigheter.  Kryssa Lina på plats 27.

Använd din röst för annars använder någon annan din tystnad.
Låt oss rösta på ett jämlikt och jämställt Europa!
Låt oss rösta på ett öppet, demokratiskt och varmt Europa!

Tillsammans kan vi förändra det som går åt fel håll både i Europa och i Sverige.
En annan politik är möjlig.
Vi är en stark arbetarrörelse med fackföreningar och vårt eget arbetarparti.
Vi är starka tillsammans.

Tack för att ni lyssnade.
Nu fortsätter vi fira första maj

För det är vår högtidsdag!