40-timmarsveckan skapades i ett hemmafrusamhälle, men det är andra tider nu. Det är dags för en arbetstidsförkortning!

Kommunals kongress 2022 beslutade att vi ska verka för en arbetstidsförkortning till 30 timmar per vecka med bibehållen lön. Frågan om arbetstidsförkortning är en viktig fråga för medlemmarna i Kommunal. Det är både en jämlikhetsfråga och en jämställdhetsfråga

Mahlin Bergman
Mahlin Bergman - avdelningsordförande Kommunal Sydost
Foto: Kommunal

Vi i Kommunal hävdar att det är en myt att kortare arbetstid är en mycket kostsam reform. Vi vill tvärtom bestämt hävda att forskningen indikerar att generella arbetstidsminskningar kan kopplas till högre tillväxt och ökade skatteintäkter.
Men den absolut viktigaste vinsten med kortare arbetstid är de positiva effekter det kan leda till för den anställde vad gäller sömn, stress, välmående och balans mellan arbete och privatliv.

I Danmark, Norge och Island är 35-timmarsvecka i praktiken redan verklighet. Kan man sänka arbetstiden i andra länder så borde även vi i Sverige klara av det. Sverige har längre veckoarbetstid än många jämförbara länder. Ur ett helhetsperspektiv (sysselsättningsgrad, arbetstid, arbetslivets längd) kanske längst arbetstid i EU?

Jag får inte ihop ekvationen…
Sedan 1973 – alltså inte på över 50 år (!) - har någon generell arbetstidsförkortning genomförts trots 150% produktivitetsökning. Hur är det egentligen möjligt? Är vi svenskar något slags supermänniskor?

Nej, vi är inga supermänniskor. Men vi har fått betala dyrt genom att inte alltid hinna och orka umgås med familjen eller ägna oss åt våra fritidsintressen. Vi har fått backa på personlig utveckling och svårt att hålla oss friska.

Vi har redan sett att sjukfrånvaron ökar för varje år som går, och det är främst kvinnor, och oftast inom välfärdsyrken som står för den stora ökningen. Så helt klart är det hög tid att både politiker och arbetsgivare även i Sverige tar steg mot att sänka heltidsmåttet.

Mahlin Bergman

Är du politiker i en kommun eller region som vill vara en attraktiv arbetsgivare?

Ta då del av Kommunals rapport - här får du fakta på att en arbetstidsförkortning är fullt möjlig och ett högst nödvändigt steg för att få fler välfärdsarbetare att stanna kvar i välfärden och att få fler att vilja börja arbeta där.

Ta taktpinnen, kliv fram och ta beslut om arbetstidsförkortning!

Läs Kommunals rapport här: