23 juni: Dags för offentliga tjänster!

På FN:s dag för offentliga tjänster den 23 juni hyllar vi de anställda inom offentliga sektorn. I år samlades Kommunal tillsammans med hundratals andra europeiska fackförbund för att diskutera och besluta om vägen framåt för en starkare välfärd och tryggare arbetsvillkor.

Deltagare på EPSU-kongress 2024.
Foto: Kommunal

På kongressen för Europeiska federationen för offentliganställdas fackförbund (EPSU) 2024 samlades hundratals europeiska fackförbund för att diskutera viktiga ämnen som handlar om att säkerställa fred, demokrati, jämställdhet, rättigheter och frihet. I oroliga tider som präglas av krig och fientliga anti-demokratiska rörelser är det extra viktigt att samlas och stå upp för mänskliga och fackliga rättigheter.

EPSU:s kongress, som anordnas vart femte år, hålls vid en avgörande tidpunkt. Covid-pandemin visade vilken avgörande roll  offentliga tjänster spelar - från vård, social omsorg och krisberedskap till avfallshantering, kommuner och offentlig förvaltning. Det är tydligt att samhället är beroende av dessa välfärdsyrken, och att den offentliga sektorn måste prioriteras och stärkas. Temat för årets kongress var därför: dags för offentliga tjänster!

Internationell verksamhet

Kommunal samarbetar med fackföreningar i många länder och arbetar för att oberoende och demokratiska fack ska finnas i hela världen och ha rätt att organisera, förhandla och teckna kollektivavtal.