Vill du få Kommunals post digitalt?
Kommunal är ansluten till tjänsten Kivra. Det innebär att du som är medlem i Kommunal och ansluten till Kivra kan få din Kommunal-post digitalt. Anslut dig enkelt på kivra.se för att få posten digitalt. Det är gratis, säkert och riktigt bra för miljön!
Det här är en av flera förmåner bara för dig som medlem i Kommunal.
Varför ska jag använda digital brevlåda?
Det finns flera fördelar med att skaffa en digital brevlåda:
- Postgången är snabbare än med vanlig post.
- Du har alltid din post sparad på ett och samma ställe.
- Utöver att du får Kommunals post digitalt till din Kivra-brevlåda, så kommer också myndighetspost och post från andra Kivra-anslutna företag att hamna där. Det kan till exempel handla om deklarationen, covid-bevis, kvitton och fakturor.
- Du kan logga in i brevlådan och läsa posten på din smartmobil, padda eller dator så snart den kommit. Du når därför din digitala post var du än befinner dig.
- Tjänsten är kostnadsfri, säker och snäll mot miljön. Över 4 miljoner svenskar använder tjänsten idag.
Använder du redan Kivra?
Då skickas den mesta av din post från Kommunal till din digitala brevlåda hos Kivra. Några få typer av utskick skickas fortfarande med vanlig post (läs mer i Frågor & Svar nedan).
Vill du skaffa Kivra?
Du anmäler dig enkelt med Mobilt BankID på kivra.se. Tjänsten är kostnadsfri.
Frågor & svar om Kivra
Kostar Kivra något?
Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad.
Kommer alla mina försändelser från Kommunal att gå till Kivra om jag registrerar mig i Kivra?
Flertalet av de brev som genereras automatiskt ur Kommunals system (inklusive fakturan), kommer att skickas via Kivra. Brev som vi önskar att du skriftligt returnerar samt manuella brev, som till exempel din sektion skickar, går fortfarande med fysisk post.
Obs! Om du får Kommunal-fakturan via Kivra, så måste du lägga in betalningen manuellt varje månad, det sker inte automatiskt i Kivra. Vill du istället automatisera betalningen?Välj autogiro - läs mer här.
Kan jag avsluta min tjänst hos Kivra om jag istället vill gå tillbaka till att få mina försändelser på papper?
Ja, du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra. Kundregistret läses av på daglig basis och fångar då upp nya anmälningar och avanmälningar. Man kan också välja att stänga av digital post från en enskild myndighet/företag/organisation under Meny/Inställningar inne i tjänsten.
Kan jag som medlem få hjälp av Kommunal med att ansluta mig till Kivra?
Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller hemsida (kivra.se), eftersom den digitala brevlådan innebär ett avtal mellan dig och Kivra. Det går också bra att kontakta Kivras support, du hittar Kivras kontaktuppgifter på deras webb.
Går det att missa att jag fått en försändelse från Kommunal till Kivra?
Du får alltid en notifiering via e-mejl (samt notifiering i appen, om du valt att ha det) varje gång en ny försändelse kommit till din Kivra. Kivra påminner också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.
Var kan jag se om försändelsen gått i Kivra?
Kommunals Medlemscenter (se kontaktuppgifter längst ner) kan informera dig om vilka typer av brev som Kommunal beställt ska gå via Kivra. Men då din digitala brevlåda hos Kivra är ett avtal mellan dig och Kivra, så har Kommunal inte tillgång till att få veta om du som medlem har tjänsten Kivra eller inte, och kan därför inte veta om ett speciellt brev levererats via Kivra eller skickats med vanlig post.
Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?
Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland dina dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort det.
Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?
Ja, Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet.
Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?
Du hittar kontaktuppgifter till Kivras support på deras webb.
Vart vänder jag mig om jag har frågor som Kivras support inte kan hjälpa till med, till exempel om jag saknar ett brev i Kivra eller vill veta vilka brev som skickas via Kivra?
Kontakta Kommunals Medlemscenter via medlem@kommunal.se eller 010-442 70 00.