Vilken uppsägningstid har jag?

När det gäller uppsägningstid finns det inget enkelt svar som passar alla, det är kollektivavtalet som styr.

Inom Kommunals avtalsområden varierar uppsägningstiden mellan en, två eller tre månader. Generellt sett är uppsägningstiden inom kommuner och landsting tre månader, men vissa grupper har en månads uppsägningstid.

Det som avgör längden på uppsägningstiden är:

• var du arbetar
  • hur länge du har varit anställd hos arbetsgivaren
  • vad du arbetar som (ditt yrke)

Om en arbetsplats saknar kollektivavtal är det Lagen om anställningsskydd (LAS) som styr uppsägningstiden. Kontakta gärna din sektion eller Kommunal Direkt på telefon 010-442 70 00 för att få redan på vad som gäller för dig.

Logga in på Mina sidor och för att se uppgifter om ditt kollektivavtal.

För dig som omfattas av avtalet med SKR och Sobona

Från och med 2016 års avtal förändrades uppsägningstiden för den som omfattas av avtalet med Sveriges kommuner och regioner, SKR, och själv vill avsluta sin anställning.  Det innebär att arbetstagare hos kommun, region, kommunalförbund samt Capio S:t Görans sjukhus AB, Danderyds sjukhus, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus har en uppsägningstid på tre månader.

Övriga arbetstagare hos företag som är medlemmar i Sobona (före detta Pacta) har uppsägningstid enligtlagen om anställningsskydd, LAS.

Uppsägningstid vid visstidsanställning

En visstidsanställning har ofta ingen uppsägningstid då anställningsformen redan är tidsbegränsad. Det finns alltså en början och ett slut på din anställning. Men det finns undantag. I vissa kollektivavtal gäller en månads uppsägningstid om vikariatet pågår tre månader eller längre.

En uppsägning ska alltid vara skriftlig. Den enda anställningen som alltid har uppsägningstid är en tillsvidareanställning (kallas i vardagligt tal för "fast tjänst")